Címlap » Budapest Airport » BUD Future

BUD Future


A repülőtér felkészítése a jövőre

A repülőtér legújabb kori törtét a SkyCourt és az Airport City néven beindított hosszútávú fejlesztési terv írja. A 2-es terminál új központi csarnokát 2009-ben kezdték el építeni és 2011 márciusában avatták fel. A mintegy 28 000 négyzetméteres új épület szervesen kapcsolódik a két régi épülethez, a 2A és 2B terminálokhoz. A SkyCourt-tal létrejött az egységes 2-es terminál, amelynek becsült utaskapacitása 10,5 millió évente. A SkyCourt tervezése elsősorban az utasforgalom, másodsorban pedig a kereskedelmi és vendéglátási kapacitások fejlesztését célozta a 2-es terminál többlépcsős bővítésével. A 2000-es évek első felétől folyamatosan szigorított biztonsági előírások miatt elsősorban ezen a területen mutatkozott kapacitáshiány, így a kötelező utasbiztonsági átvilágítás a SkyCourtban már egy teljesen új, sokkal nagyobb területen zajlik. A biztonsági folyosókon át a schengeni és nem-schengeni utasok azonos területre, a SkyCourt lélegzetelállító belső terébe érkeznek. Innen 200 méteren belül, vagyis néhány perc alatt valamennyi beszállókapu elérhető.

A teljes fejlesztési program értéke 261 millió euró – kb. 75 milliárd forint. Nagyjából erről az ötéves fejlesztési kötelezettségvállalásról szól a Budapest Airport „BUD FUTURE” névre keresztelt programja, amelynek központi eleme a SkyCourt, a 2-es terminál legújabb központi csarnoka, de egy sor olyan beruházás is ide tartozik, amit a vállalat már korábban megvalósított. A Budapest Airport már 2011 februárjára a program 82%-át, azaz 215 millió eurót fektetett a repülőtér fejlesztésébe.

SkyCourt

A Budapest-Arad vasútvonal összekapcsolása a Budapest Airport multi-modális csomópontjával

Az Európai Unió Európai Hálózat-finanszírozási Eszköze (CEF) 14 841 000 eurós vissza nem térítendő támogatást nyújt a Budapest-Arad vasútvonal összekapcsolása a Budapest Airport multi-modális csomópontjával nevű projekt megvalósításához. A projekt célja a repülőtér területére vezető vasúti pálya korszerűsítése, valamint meghosszabbítása az árukezelést végző területekig, illetve a vasút összekapcsolása a repülőtér területén rendelkezésre álló összes szállítási módozattal. Ez ösztönözni fogja a helyi növekedést, áthelyezi az áruszállítás súlypontját a közútról a vasútra, ezáltal csökkentve a regionális úthálózat terhelését és a környezeti hatást.

A projekt elemei:
• A Budapest Airportot a vasúti fővonallal összekötő meglévő vasúti pálya korszerűsítése és meghosszabbítása
• Vasúti átrakó megépítése, napi 148 TEU árukezelési kapacitással és 480 TEU tároló kapacitással
• Vasúti és közúti tartálykocsik kezelésére képes kerozin-lefejtő létesítmény kivitelezése
• A logisztikai területeket a közúthálózattal és a repülőtér termináljaival összekötő szervizút-hálózat fejlesztése
• Külön sávok létesítése a környezetbarát közlekedés (pl. gyalogosok, kerékpárosok) részére
• Két körforgalom integrációja a repülőtér területe és a közutak megközelítésének megkönnyítése céljából
• A repülőtér telekhatáron húzódó kerítésének korszerűsítése


Ez a projekt tovább folytatja a Budapest Airport és az Európai Bizottság közötti sikeres együttműködést. Két olyan korábbi projekt, amelyek az utasforgalmi terminálok korszerűsítését és bővítését célozták, az Európai Bizottság társfinanszírozásával került megvalósításra és sikeres befejezésre 2010-ben és 2012-ben.

További tájékoztatásért keresse fel az Európai Bizottság honlapjait:

http://ec.europa.eu/inea (az Európai bizottság céljainak és eszközeinek áttekintése)

http://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/projects-by-country/hungary/2014-hu-tmc-0508-w (jelen projekt leírása)

EU Társfinanszírozás