2005-06-30 15:07:58

Csúcsteljesítményű tűzoltóautóval erősít a Budapest Airport

A ferihegyi betonon szentelték fel a repülőtérre tervezett Panthert

Budapest, 2004. szeptember 16. – Átadták a Budapest Airport Rt. legújabb – és jelenleg az egyik legkorszerűbb repülőtérre tervezett - tűzoltóautóját. A 660 lóerős PANTHER-t a ferihegyi betonon, vízsugárban szentelték fel.

33 tonna, 110 km/h végsebesség, összesen 6000 liter oltóanyag/perc – néhány meggyőző adat a Budapest Airport Rt. által a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság számára adományozott új „párducról”, az osztrák Rosenbauer által gyártott PANTHER repülőtéri tűzoltó gépjárműről. „A Budapest Airport Rt. alapvető célkitűzése, hogy a legnagyobb biztonságot teremtse meg Ferihegyen. A tűzoltóautók között „csúcsragadozónak” számító PANTHER üzembeállítása is ezt a célt szolgálja..” – mondta az ünnepélyes átadási ceremónián a Budapest Airport Rt. vezérigazgató-helyettese. Nikoletti Antal hozzátette: „Az új járművel a Budapest Airport még biztonságosabb lett, hiszen a felkészült tűzoltó egységet most egy újabb, speciálisan repülőterekre tervezett, minden elvárható igénynek megfelelő jármű egészítette ki.”


A világ egyik legkorszerűbb – négy fős személyzetre tervezett – tűzoltóautóját egy 660 lóerős, 6 hengeres dízel motor hajtja. A légkondicionált jármű több beépített fecskendővel ún. monitorral van felszerelve: a PANTHER tetőmonitora 80 méter távolságra képes percenként közel 5000 liter oltóanyagot kifecskendezni, mindezt akár távirányítással, a fülkéből végezve; az orrmonitor percenként 1000 liter oltóanyag kifecskendezésére képes. A Budapest Airport Rt. által üzemeltetett Ferihegyi repülőtér jelenlegi legnagyobb oltókapacitású járműve egy 12 000 literes víztartállyal és egy 15 000 literes habtartállyal van felszerelve, ezek kombinált oltásra is használhatók: víz, hab és poroltóanyag együttes kijuttatására is képes.

A PANTHER már számos reptéren bizonyított: többek között az Egyesült Államok hadseregének mannheimi repülőterén, a tokiói, a prágai, a pekingi és a genfi repülőtéren használnak hasonló típusú tűzoltóautót.

A Budapest Airport területén szolgálatot teljesítő Repülőtéri
Katasztrófavédelmi Igazgatóság

A közel 60 éves múltra visszatekintő Repülőtéri Tűzoltóság az ellátandó tűzoltási és műszaki mentési feladatai 2000-ben komplex katasztrófavédelmi tevékenységgel bővültek: a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság a balesetet szenvedett utasok kimentésén túl a sérültekkel történő további gondoskodás szervezését, irányítását is végzi. Az igazgatóság célja a hatékonyabb munkavégzés, eszköz- és erőfelhasználás, valamint a feladatok egyre magasabb szintű végrehajtása. Ehhez nyújt segítséget a 2003-ban megszerzett ISO 9001:2000 minőségirányítási tanúsítás is.
A Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság irányítószerve a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága, mely háromszintű rendszerben: központi, területi és helyi szinten vezeti a szervezetet. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága feladatait más állami szervekkel, szolgálatokkal, civil szervezetekkel és a helyi önkormányzatokkal szoros együttműködésben végzi.

PANTHER alapadatok:

Típus: Hab/4 Panther 6X6

Motor: Detroit Diesel 6 hengeres soros DD sorozat 60 DDEC IV

Motorteljesítmény: 489 KW, 665 LE 2300 Ford/perc-nél

Hossz: 11,8 m

Magasság: 3,6 m

Szélesség: 3 m

Gyorsbeavatkozó: 120 l/perc

Habágyú: max. 4750 l/perc

Víztartály: 12000 l

Habtartály. 1500 l