2006-04-13 10:49:14

Átadták a forgalomnak a ferihegyi repülőtér új gyorsleguruló útját

A Julietta névre keresztelt út egyszerre bővíti Ferihegy kapacitását és jelentősen csökkenti a reptér zajhatásait

2006. április 13. – Ma 10 óra 30 perckor átadták a forgalomnak a ferihegyi repülőtér Julietta névre keresztelt új gyorsleguruló útját.

Az új gyorsleguruló útra a repülőtér kapacitásának növelése, és Ferihegy zajszennyezésének csökkentése érdekében van szükség. A fejlesztés nyomán csökkenni fog az 1-es futópálya foglaltsági ideje, megnő kapacitása. Mostantól ezért kevésbé kell igénybe venni a 2-es futópályát a város felöl érkező gépek fogadására.

„A reptérfejlesztés nemcsak utasterminál bővítést, cargo-bázis építést és a reptéri szolgáltatások minőségének javítását jelenti. Idetartozik a repülőtér gurulóút-hálózatának kevésbé látványos bővítése is. Ez azonban nem lesz észrevétlen utasaink számára: több gépet tudunk fogadni, melyek még nagyobb pontossággal fognak közlekedni.” – mondta Stewart Wingate, a Budapest Airport kijelölt vezérigazgatója.

A kapacitásnövelésen túl a beruházás legfontosabb előnye, hogy minimálisra csökkenthető a reptér zajterhelése a XVII. kerület felett. „A beruházás nyomán megnő az 1-es pálya kapacitása, így tehermentesíteni lehet az északi, 2-es pályát és minimálisra csökkenthető a pálya végénél fekvő Rákoshegy feletti zajterhelés.” – tette hozzá Stewart Wingate.

A beruházást 2005 szeptemberében kezdte meg a Budapest Airport. Az építés október végére befejeződött, és most tavaszra készültek el a gyorsleguruló út fény-, és vezérléstechnikai munkái.

További információ:
Szollár Domokos, t.: 30/677 45 82
Kommunikációs Igazgatóság
Budapest Airport

Szerkesztők figyelmébe:
A légijárművek a futópályákon szállnak le és fel. Ezeket gyorsleguruló utak kötik össze a terminálokhoz vezető gurulóutakkal. A gyorsleguruló utak 45 fokos szögben kapcsolódnak a futópályákhoz, többnyire a pálya felezőpontjánál. Ezek segítségével a repülőgépek hamarabb tudják elhagyni a pályát, így a pályafoglaltsági idő akár a felére is lecsökkenhet, és nő a pálya és a reptér kapacitása.

A ferihegyi repülőtéren eddig két gyorsleguruló út volt: a Zulu és a Yankee – mindkettő a 2-es futópályához kapcsolódik. A most átadott a J4-elnevezést kapta, amelyet a légiközlekedési kommunikáció szerint Juliettának hívnak a pilóták és a légiirányítók.

Az építkezés során 10,000 m3 földet mozgattak meg; 12,000 m3 töltési anyagot használtak fel. A pálya burkolata speciális aszfaltból épült, mely a legnagyobb repülőgép terhelésre van tervezve. A burkolat területe 30,000 m2. A gyorsleguruló utat a legkorszerűbb fény- és vezérlési technikával szerelte fel a Budapest Airport, ennek során közel 42 kilométer kábelt használtak fel.