2007-03-20 14:44:48

Átadták a ferihegyi repülőtér új biztonsági kerítését

A reptéri dolgozók 93 százalékának nem lesz belépési jogosultsága a reptér kritikusan érzékeny területeire

Budapest, 2007. január 29. – Elkészült a ferihegyi repülőtér új biztonsági kerítésének első szakasza, mely a repülőtér kritikusan érzékeny területeit öleli körbe. A biztonsági rendszert ma délelőtt 11 órakor állította üzembe a Budapest Airport (BA).

Az új kerítéssel a szigorított biztonsági területek - a futópályák, a terminálok forgalmi előterei, a tranzit területek, a gurulóutak - fizikailag különváltak a repülőtér egyéb területeitől. A szigorított biztonsági területekre a korábbi kilenc beléptető kapu helyett most már csak három kapun lehet bejutni. A területekre pedig ezentúl csak egy mindenre kiterjedő biztonsági ellenőrzést követően csak azok léphetnek be, akiket munkájuk odaköt. Ezzel radikálisan, a korábbi 11 ezerről kb. 700 főre (a reptéri dolgozók kb. 8 százalékára) csökken a szigorított biztonsági területekre belépési jogosultsággal rendelkezők száma.

Ezzel megszűnik az a korábbi gyakorlat, melyre az Európai Unió biztonsági vizsgálata is felhívta a figyelmet, hogy a reptér szigorított biztonsági területeire az indokoltnál több ferihegyi dolgozónak volt belépési jogosultsága.

Az új kerítés a BA biztonsági fejlesztési programjának első szakaszaként az EU biztonsági előírásaival összhangban épült meg. Az építés első szakasza három hónapig tartott, s a második szakaszban március 31-ig a BA teljesen kicseréli a ferihegyi repülőtér mintegy 19 411 méter hosszú kerítését.

A beruházás költségvetése eléri a 2,5 milliárd forintot, melyet BA saját költségvetésből finanszírozott.

Somogyi-Tóth Gábor a Budapest Airport forgalmi vezérigazgató-helyettese elmondta: „A repülőtéren a biztonság a legfontosabb. Ennek megteremtésért nemcsak az utasokat, hanem a ferihegyi repülőtéren dolgozó mintegy 13 000 embert is megfelelően át kell vizsgálni. Az új kerítés életbelépésével sokkal kevesebb dolgozónak lesz lehetősége belépni a reptér érzékeny területeire, és ők is csak alapos biztonsági ellenőrzés után tehetik ezt meg. Ezzel Ferihegy meg biztonságosabb lesz, és megfelel az EU előírásainak.”

További információk:
Szollár Domokos
Budapest Airport
t.:296-5769

Szerkesztők figyelmébe:
Szigorított biztonsági területek
Az Európai Unió előírásai szerint a repülőtér üzemi területeiből fizikailag le kell választani bizonyos, kritikusan érzékeny területeket, az ún. szigorított biztonsági területeket (Security Restricted Area, röviden SRA). Ezek:
• Futópályák
• Gurulóutak
• Terminálépületek forgalmi előterei
• Utashidak
• Terminálépületek tranzit területei

A szigorított biztonsági területekre csak igen alapos és szigorú biztonsági ellenőrzés után lehet belépni. Ez gyakorlatilag megegyezik az utasok biztonsági átvizsgálásával: röntgen berendezéssel kell átvilágítani valamennyi csomagot, a területre belépő személyeknek pedig fémdetektoros kapun kell keresztül menni. Gépjárművek is csak részletes biztonsági átvizsgálás után hajthatnak be a biztonsági területekre.

Az új kerítéssel a korábbi kilencről háromra csökkent azoknak a kapuknak a száma, amelyen keresztül a repülőtér szigorított biztonsági területeire be lehet lépni.

A biztonsági területre ezeken felül a terminál épületek indulási tranzit bejáratán keresztül is be lehet lépni, ami megegyezik az utasok check-in utáni belépésével.

Adatok az építkezésről
• A ferihegyi repülőteret körbe vevő biztonsági kerítés 19 411 méter hosszú.
• Az első szakaszban mintegy 4 200 méter hosszú, három méter magas kerítés épült meg. Csak az EU által elfogadott kerítéselemeket lehetett beépíteni, ezért a BA Franciaországból importálta a szükséges elemeket.
• A beruházás során három ún. Ellenőrző Áteresztő Kapu készült el, melyeken keresztül tudnak a Ferihegyen dolgozók a repülőtér területéről belépni a szigorított biztonsági területekre. Az ellenőrző kapuk aljzatának építése során 40 cm vastagságban mintegy 6 000 m3 bazaltbetont használt fel a BA.
• A kapukba a legkorszerűbb biztonságtechnikai berendezések kerültek.
• A beruházás során mintegy 14 000 m2 út felületet kellett megépíteni.
• Az építkezésen átlagosan 100-150 ember dolgozott éjjel-nappal.
• Az építkezés 2006. október 18-án kezdődött el. Az Ellenőrző Áteresztő Pontokat 2006. November 22-én kezdte megépíteni a BA.