2007-11-08 15:00:14

Europa Nostra-díj

Ma délben, a Budapest Airport 1-es termináljának bejáratánál helyezték ki az Europa Nostra-díj emléktábláját.

Az elismerést dr. Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, Andrea H. Schuler, az Europa Nostra ügyvezető elnöke és Dr. Reinhard Kalenda, a Budapest Airport vezérigazgatója leplezte le ünnepélyes körülmények között.

Európa legrangosabb örökségvédelmi díját, az Europa Nostra-t 2006-ban érdemelte ki a ferihegyi repülőtér 1-es termináljának felújítása. Az Európai Bizottság és az Europa Nostra elnevezésű páneurópai örökségvédelmi szervezet közös díját a T1 a műemléki tereinek, a központi csarnok, a galéria és a bútorok helyreállításáért együttesen kapta a tervező, a kivitelező, az építő és a beruházó – utóbbi a Budapest Airport.

Az 1-es terminál felújítása a műemlékvédelmi szempontok maximális betartásával történt, hiszen a Puskás Ferenc Stadion vagy az Erzsébet téri buszpályaudvar mellett ez az építészeti modernizmus egyik legszebb magyarországi s európai szinten is kiemelkedő példája. Az 1-es terminál utasforgalmi épülete Európában és a világban egyedülálló építészeti megoldásként felülnézetből egy repülőgép alakját formázza.

„Az Europa Nostra díj egy nagyszerű elismerés, melyre nemcsak mi, repülőtér üzemeltetők, de az egész magyar közvélemény büszke lehet,” – mondta dr. Reinhard Kalenda a BA vezérigazgatója. Hozzátette: „Nagyon örülünk az elismerésnek, és mindent megteszünk, hogy a műemléki környezetben működő terminál a jövőben is maximálisan megfeleljen a légiközlekedés 21. századi kívánalmainak. 65 milliárd forintos fejlesztési programunk részeként az 1-es terminált is bővítjük, természetesen a műemlékvédelmi előírások maximális betartásával. A jelenlegi védett épület kizárólag az induló forgalmat fogja kiszolgálni, míg az érkező utasoknak egy új csarnokot építünk az épület szomszédságában.”

További információ:
Szollár Domokos, Budapest Airport
tel.:+36-30-677-4582

Szerkesztők figyelmébe:
A T1 újjáépítéséről 2004-ben döntött a Budapest Airport. A megújítás tervezője Jaklics Ervin, Obermayer István és Szécsi Zsolt volt, a belső terek és a bútorok az utóbbi mellett Takács László munkájában valósultak meg.

A teljes rekonstrukciót és a terminál újra üzembe helyezését a repülőtér utasforgalmának növekedése, a szigorú biztonsági előírások, illetve az EU-csatlakozás fokozott követelményei indokolták. A munkálatok során teljesen megújultak a terminál gépészeti és elektromos rendszerei, és a csatlakozó közművezetékek is. Az új terminálon immár a legkorszerűbb technológia szolgálja az utasok biztonságát és kényelmét.

A T1 mintegy nyolchónapos munka után, 2005. szeptember 1-jén nyitotta meg újra kapuit, s jelenleg hét fapados légitársaságnak ad otthont.

Az 1963-ban létrehozott Europa Nostra negyven ország több mint 230 örökségvédő civil szervezetét fogja össze. Tavaly harminckét országból 158 nevezés érkezett a bírálóbizottsághoz, és az 1-es terminál felújítása mellett egy másik magyar pályázat, a New York palota rekonstrukciója is elismerést kapott.