2007-05-07 17:33:14

Újabb csúcsteljesítményű tűzoltójárművel erősít a Budapest Airport

Három éven belül ez már a harmadik nagyteljesítményű tűzoltójármű, mely munkába áll a ferihegyi repülőtéren.

Budapest, 2007. május 7. – Ma délelőtt adták át a Budapest Airport legújabb – és jelenleg az egyik legkorszerűbb, repülőtérre tervezett - tűzoltóautóját. A 705 lóerős, PANTHER névre hallgató szuperjárművet a ferihegyi betonon, vízsugárban szentelték fel.

A most munkába állt PANTHER a hatodik nagy teljesítmény tűzoltójármű Ferihegyen, s ezzel 14 fősre nőtt a repülőtéri tűzoltók járműparkja.

A világ egyik legkorszerűbb tűzoltóautóját speciálisan repülőtéri használatra tervezték. A légkondicionált jármű több beépített fecskendővel ún. monitorral van felszerelve: a PANTHER tetőmonitora 85 méter távolságra képes percenként közel 5000 liter oltóanyagot kifecskendezni, mindezt akár távirányítással, a fülkéből végezve. Ezzel még a legnagyobb testű légijárművek törzsét is képes keresztül fecskendezni. Az orrmonitor pedig percenként 1500 liter oltóanyag kifecskendezésére képes. A ferihegyi repülőtér jelenlegi legnagyobb oltókapacitású járműve egy 12 500 literes víztartállyal és egy 1 600 literes habtartállyal van felszerelve, ezek kombinált oltásra is használhatók: víz, hab és poroltóanyag együttes kijuttatására is képes.

A PANTHER-t egy 705 lóerős, 6 hengeres dízel motor hajtja, s a 39 tonna súlyú jármű 115 km/h végsebességre képes.

A járművet a Budapest Airport vásárolta 134 millió forintért a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság számára, hiszen a ferihegyi repülőtéren működő tűzoltóság infrastruktúráját és gépparkját a reptér-üzemeltető biztosítja.

Somogyi-Tóth Gábor, a Budapest Airport forgalmi vezérigazgató-helyettese elmondta: „Ferihegyen első a biztonság. Alapvető célkitűzésünk, hogy a lehető legnagyobb biztonságot teremtsük meg a légitársaságok és utasaink számára. A tűzoltóautók között „csúcsragadozónak” számító új PANTHER megvásárlása is ezt a célt szolgálja. Az új járművel a Budapest Airport még biztonságosabb lett, hiszen a felkészült tűzoltó egységek munkáját most egy újabb, speciálisan repülőterekre tervezett, minden elvárható igénynek megfelelő jármű segíti. Ezzel együtt azt kívánjuk, soha ne kelljen igazán használni.”

Az új járművel a ferihegyi repülőtér oltókapacitása a 10 fokozatú skálán már 9-as minősítést kap. A repülőterek biztonságát meghatározó nemzetközi szervezet, az ICAO (International Civil Aviation Organization) egyrészt az adott repülőtéren megforduló gépek típusa és mérete, valamint az egyszerre mozdítható oltóanyag mennyiség alapján határozza meg egy reptér tűzoltó-besorolását. A Budapest Airport-on az új géppel már 91.000 liter vizet és 9.450 liter oltóhabot tudnak felhasználni a reptéri tűzoltók egy esetleges balesetnél. Ezen felül megvalósul az ún. kettős pályavédelem is: egyidőben akár Ferihegy mindkét kifutópályáján tudnak a reptéri tűzoltók teljes erővel tűzet oltani.

További információk:
Szollár Domokos
Budapest Airport
domokos.szollar@bud.hu


Szerkesztők figyelmébe:

Három éven belül ez már a harmadik nagyteljesítményű tűzoltójármű, mely munkába áll a ferihegyi repülőtéren. 2004 szeptemberében egy a mostanihoz hasonló PANTHER, 2005 áprilisában pedig a tűzoltóautók jumbo-ja, egy óriási fecskendő kocsi kezdte meg működését Ferihegyen.

Jelenleg hat, speciálisan repülőterekre tervezett nagy teljesítményű tűzoltókocsival rendelkeznek: 2 Panther, 1 Simba, 1 Dragon, 1 Simon és egy nagy teljesítményű vízszállító.


A ferihegyi repülőtéren szolgálatot teljesítő Repülőtéri
Katasztrófavédelmi Igazgatóság

A közel 60 éves múltra visszatekintő szervezet, a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (RKI) az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság irányítása alatt működik.

A RKI feladatait, más állami szervekkel, szolgálatokkal, civil szervezetekkel és a repülőtér üzemeltetőjével szoros együttműködésben végzi. A tűzoltási és műszaki mentési feladatok mellett ők azok, akik a tűzmegelőzési és felkészülési területen jelentős tevékenységet fejtenek ki.

Dokumentumok