2008-07-30 16:53:58

A Budapest Airport és a HungaroControl 21 módosítást javasol a légtér szerkezetében és a repülési eljárásokban a helyi közösségeket érintő zajhatások csökkentése érdekében

A javaslatok nyomán komoly javulás várható a repülési zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település életében

A Budapest Airport és a HungaroControl 21 módosítást javasol a légtér szerkezetében és a repülési eljárásokban a helyi közösségeket érintő zajhatások csökkentése érdekében
A javaslatok nyomán komoly javulás várható a repülési zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település életében

Budapest, 2006. december 19 – A HungaroControl (HC) és a Budapest Airport (BA) ma bejelentette a zajstratégia második és harmadik fázisának intézkedéseit, mely 21 javaslatot tartalmaz. A javaslatok a repülőgépek zajhatásait csökkentenék Budapest egésze felett.

A javaslatok átfogóan változtatnák meg a magyar légiközlekedést. Megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülés területén, csöndesebb repülőtér üzemeltetést tennének lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el. A javaslatok együttesen jelentősen javítanának a repülési zajhatásokon a zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település életében. A javaslatok nyomán:

• Megváltoznának a jelenlegi fel-, és leszállási útvonalak, új útvonalak és repülési eljárások jönnének létre, melyek után Budapest felett radikálisan csökkenne a repülési zajszennyezés.
• Új szabályok vonatkoznának az éjszakai repülésekre, melyek a legérzékenyebb, alvási időszakban csökkentenék a zajterhelést Ferihegy környezetében.
• Csendesebben működne a repülőtér is, csökkennének a földi zajok, melyek komoly problémát okoznak a XVIII kerületben.
• Jobban érvényt lehetne szerezni a szabályozásnak, s bírságolási hatáskört kapna a Budapest Airport, mellyel a zajszabályokat megsértő légitársaságokkal szemben tudna fellépni.
• A zajterhelést csökkentő intézkedések lépnének életbe, melyek a változtatásokat követően is érvényben maradnának.

Ezek a javaslatok a HungaroControl és a Budapest Airport együttműködésének eredményeképpen születtek meg. Kidolgozásuk során a két társaság brit légügyi szakértőket vont be a munkába, és széles körben egyeztetett a helyi közösségekkel, önkormányzatokkal.

Márciusban, a BA 12 hónapos kutatásból, egyeztetésekből álló zaj-munkaprogramot hirdetett, meg a repülőgép zaj, illetve az azáltal okozott problémák megoldása érdekében. A BA és a HungaroControl a kidolgozásra váró zajstratégiai kezdeményezéseket három fő fázisra osztotta, melyek nyomán dolgozza ki az új ferihegyi zajpolitikát.

Az elmúlt kilenc hónapban az alábbi intézkedések történtek:

• A HungaroControl és a Budapest Airport kilenc lakossági fórumot tartott kilenc a repülési zajártalomnak kitett kerületben illetve településen.
• A Budapest Airport az Egyesült Királyságban működő National Air Traffic Services (NATS, Nemzeti Légiforgalmi Irányítási Szolgálat, a HungaroControl angol megfelelője) szakértőit bízta meg azzal, hogy a HungaroControl légtér szakembereivel szoros együttműködésben vizsgálják meg a légtér-szerkezetet és tegyenek javaslatokat a repülési eljárások megváltoztatására.
• A BA a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság szakértőit vonta be, hogy pontos számításokat végezzenek és rajzolják meg Ferihegy valós zajtérképeit.
• A BA és a HungaroControl több munkamegbeszélést tartott, hogy véglegesítsék a fel-, és leszállások és a repülési eljárások módosításának lehetőségeit.
• Idén, szeptember 25-én a BA és a HungaroControl bejelentette a zajstratégia első fázisának intézkedéseit, melyek október 29-én léptek életbe.

A mostani javaslatok még nem véglegesek. Hivatalosan jóvá kell hagynia a Polgári Légiközlekdési Hatóságnak (PLH) és a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak. A véglegesítés előtt, a BA és a HungaroControl egyeztetni fog minden érintett féllel, hogy meghallgassa a helyi közösségek és önkormányzatok véleményeit, javaslatait. A BA célja, hogy a javaslatokat 2007. február 28-ig hivatalosan benyújtsa a PLH felé.

Dr. Kiss László, a HungaroControl vezérigazgatója elmondta: “A HungaroControl számára kiemelt jelentőségű, hogy jó kapcsolatot tartson fenn a környező kerületekkel, településekkel és a lehető legnagyobb mértékben hozzájáruljon az itt élők életminőségének megtartásához és javításához. A környezettudatos működés alapelv számunkra. Minden tőlünk telhetőt megtettünk és megteszünk annak érdekében, hogy szakértelmünkkel, szakmai tanácsainkkal hozzájáruljunk a zajszennyezés enyhítéséhez. Ebben a kérdésben a BA-tal jó kapcsolatot kialakítva, hatékonyan együtt tudunk működni.”

Stewart Wingate, a Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: “A javaslatok egy új korszak kezdetét jelzik Ferihegyen. A magyar légiközlekedésben példa nélküli ez a hatalmas erőfeszítés, amit most a zajhatások csökkentése érdekében teszünk. A mostani javaslatok jól jelzik elkötelezettségünket, melyet a zajproblémák megoldása iránt érzünk. Tovább fogjuk keresni azokat a lehetőségeket, melyekkel Ferihegyet jobban tudjuk működtetni, és amelyek nyomán a repülőtér egy jobb szomszéd tud lenni. Tudjuk, hogy soha nem leszünk tökéletesek, de igyekszünk jót tenni, jól.”

JAVASLATOK

A felszállás során keletkező zajok csökkentése érdekében
1. Új útvonal kialakítása Ferihegytől nyugatra, a Budapest felé felszálló gépek számára
A BA és a HC közösen javasolja egy új légi útvonal, a SID BOKOD3D, létrehozását a Ferihegytől nyugatra, Budapest irányába történő felszállásokhoz. Ezáltal csökkenni fog a Budapest felett elhaladó és kanyarodó felszálló gépek száma.

2. A felszálló repülőgépek sebességét 250 csomóra korlátozzuk 3000 méter alatt
A BA és a HC a felszálló gépek sebességének korlátozását 250 csomóra 10,000 láb, azaz 3000 méter alatt. Kis magasságon, kisebb tolóerő használatával csökken a hajtóműzaj.

Az érkezés során keletkező zaj csökkentése érdekében
3. A Buda feletti fordulók elkerülése
Javasoljuk, hogy a repülőgépek jelenleginél 9 km-rel északabbra forduljanak, és így kerüljék el a budai hegyeket. (ld. 3. számú melléklet)

4. A folyamatos süllyedés betartása
Javasoljuk, hogy a leszálló repülőgépek magasabbról kezdjék meg a 3o, folyamatos süllyedést, állandó hajtómű-teljesítmény és a fékszárnyak minimális használata mellett. Ennek előnye, hogy elkerülhető a lépcsőzetes süllyedésből eredő felesleges zajterhelés.

5. Éjszaka tilos a sugárfék
Javasoljuk a sugárfék használatának tiltását 22 óra és 6 óra között. A sugárfék használata nagyon nagy zajhatással jár.

Éjszakai zaj
6. Szigorúan szabályoznánk a kifutópályák használatát 22 óra és 6 óra között

A BA javasolja, hogy a futópályák használatának szabályozásával csökkentsük az éjszakai zajhatást. A javaslat szerint 22:00 és 06:00 között a gépek a 2-es futópályán szállhatnak le Üllő irányából, és Budapest irányába az 1-es pályáról szállhatnának fel. A szélviszonyok függvényében Budapest irányából az egyes pályán szállhatnának le, és Üllő irányába a 2–es pályán szállhatnának fel. (5. számú melléklet)

7. Zajos gépek éjszakai tilalma
Javasoljuk, hogy korlátozzuk bizonyos géptípusok forgalmát 22 és 6 óra között, annak érdekében, hogy csökkentsük a zajos gépek számát.

A csendesebb reptér üzemeltetésre
8. A futópályák használata nappal

Jelenleg a jogszabályok százalékban határozzák meg a futópályák használatát. A százalékos korlátozás helyett abszolút számokban határoznánk a Rákoshegy feletti forgalmat.

9. A hátszél értékének növelése
Javasoljuk az engedélyezett hátszél értékének 5 csomóról 10 csomóra (24 km/óra) növelését. Ez jelentősen megváltoztatná az egyes felszállási irányok arányát. A Budapest feletti leszállások száma a jelenlegi 30 százalékról 25 százalékra csökkenne, a felszállások száma pedig a mostani 55 százalékról 75 százalékra emelkedne. A gépek felszálláskor magasabban repülnek, így a budapesti kerületek felett kevesebb zajterhelést jelentenének.

Javaslatok a szabályozás jobb betartására
10. A jogszabályok szigorúbb betartatása

Jelenleg a nincs lehetőségünk a jogszabályok betartatására. Kértük, hogy a BA kapjon bírságolási lehetőséget azon légitársaságok ellen, amelyek megszegik a zajvédelmi rendelkezéseket. Az így befolyt pénzt kizárólag zajcsökkentésre és a lakóközösségek zajvédelmére fordítjuk.

11. Kevesebb kivétel a jogszabályok alól
A PLH-nak világosan és egyértelműen kell meghatároznia az eljárási szabályokat, melyek kevesebb mentességet tesznek lehetővé a zajszabályok alól. Javaslatunk szerint a PLH-nak havi jelentést kellene készítenie a GKM felé, melyet a hatóság honlapján nyilvánosságra kellene hozni.

12. A „legcsöndesebb” pilóták jutalmazása
Együtt fogunk működni a légitársaságokkal, hogy a pilóták megismerjék az új zajvédelmi repülési eljárásokat. Ösztönözni és jutalmazni fogjuk a zajcsökkentő szabályokat legjobban betartó pilótákat.

A földi zajok csökkentése érdekében
13. Zaj-érzékeny üzemeltetést vezetünk be

Megváltoztatjuk a repülőgépek parkolási rendszerét, és hosszútávon a Megváltoztatjuk az 1-es terminál állóhelyeinek kialakítását annak érdekében, hogy csökkentsük a földi zajterhelést.

14. Mobil áramfejlesztők telepítése
Mobil generátorokkal biztosítjuk a repülőgépek áramfelvételét, hogy ne kelljen járatni a gépek segédhajtóműveit. A XVIII. kerülethez közel, az 1-es terminál néhány állóhelyén parkoló gépek nagy zajt okoznak az ott lakóknak.

15. Gurulás alapjáraton
Javasoljuk, hogy a repülőgépek alapjáraton guruljanak a repülőtér területén (ez ahhoz hasonló, mint amikor az autó csúsztatott kuplunggal halad előre anélkül, hogy rálépnénk a gázpedálra.). Az alapjáraton végzett gurulással csökkenthető a földi zaj és még némi üzemanyag is megtakarítható.

A zajterhelés csökkentésére
16. Zajterelők telepítése

A BA – ha szükséges - zajterelő műtárgyakat (falak, töltések, dombok, mobil zajterelők) telepít zajérzékeny helyekre, hogy ezáltal is csökkentse a helyi közösségeket zavaró földi zajterhelést.

17. Passzív akusztikai védelem
A BA-nak kötelessége, hogy zajvédelmi beruházásokat hajtson végre. Amint azt már korábban is bejelentettük előzetesen, a zajtérképek elkészültét követően, a törvényi határidő lejárta előtt, zajvédelmet biztosítunk azon ingatlanok számára, amelyek a leginkább ki vannak téve a zajhatásoknak.

Folyamatban lévő munkák
18. Új indulási útvonal kijelölése légcsavaros repülőgépek számára a 2-es pályáról

A BA és a HungaroControl vizsgálja annak a lehetőségét, hogy egy új indulási útvonalat jelöljön ki a könnyű, propelleres repülőgépek számára a 2-es futópályáról kelet felé. Ezzel a légcsavaros gépeket át lehet irányítani az 1-es pályáról, és a forgalmat el lehet vinni Rákoshegy felöl.

19. A végső egyenes meghosszabbítása
A BA javasolja, hogy a végső egyenes csatlakozó pontját távolabb, 15 km helyett 20 km-re helyezzük át. Ennek nyomán a repülőgépek Ferihegytől és a sűrűn lakott részektől messzebb csatlakoznának rá a végső egyenesre.

20. Új indulási útvonal létrehozása
A BA és a HungaroControl vizsgálja annak a lehetőségét, hogy megváltoztassa a fő indulási útvonalat, mely az 1-s futópálya meghosszabbításaként, Budapest felett halad el. Jelenleg a repülőgépek Budapest legsűrűbben lakott része, Zugló és Kőbánya felett szállnak fel. A változtatás nyomán, a repülőgépeket az új útvonal északabbra, a zöld területek felett, Zuglót és Kőbányát elkerülve vinné tovább.

21. A NORAH3D útvonal megváltoztatása
A 20. javaslat elfogadása esetén, lehetséges lenne a NORAH3D útvonal módosítása is, hogy a repülőgépek a fő útvonalról északabbra, a zöld területek felett, Zugló sűrűn lakott részeit elkerülve forduljanak ki. A BA támogatja a HungaroControl ezirányú javaslatát.

Az utolsó négy javaslat további vizsgálatokat tesz szükségessé, melyekre a következő hónapokban kerül sor.

További információk:

Hackl Mónika (t.: +36 30/445 75 15)
HungaroControl Budapest Airport
Monika.hackl@hungarocontrol.hu

Szollár Domokos
Budapest Airport
Domokos.szollar@bud.hu


Szerkesztők figyelmébe:
A zajstratégia első fázisaként október 29-én életbe lépett intézkedések az alábbiak voltak:
• Megnöveltük a repülőgépek emelkedési szögét
• A gépeket a kijelölt útvonalakon tartjuk
• Megemeltük a minimális magasságot, amelyen a gépek lefordulhatnak az útvonalakról
• A budai hegyek feletti felszállási útvonalat felfüggesztettük
• A lassú gépeket kitiltottuk a csúcsidőszakokból

Minden a zajról
A BA honlapján további információk találhatók a repülési zajokról, sőt egy minden eddig felmerült kérdésre adott válasz-csokor is fellelhető. A honlapon a mostani közleményhez kapcsolódó képek és mellékletek is letölthetők (www.bud.hu).

Dokumentumok