2008-01-22 14:56:37

Ferihegyen a világ legnagyobb repülőgépe, az „Álom”

Ferihegyen landolt a világ valaha épített legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225-öse. A „Mrija”, vagyis az „Álom” nevű repülő monstrum most először szállt le Magyarországon. A betonon a média több mint száz képviselője és meghívott vendégek köszöntötték az ukrán óriást.

Az Antonov An-225 típusú repülő nemcsak a legnagyobb, de 650 tonna maximális felszálló tömegével egyben a legsúlyosabb repülőgép is a világon. A gép összesen 250 tonna hasznos teher szállítására képes a 43 méter hosszú és 6,4 méter széles „gyomrában”. A járművet hat hajtómű repíti 800 km/órás sebességgel a célja felé, a leszállást pedig 32 kerék segíti. Az An-225 1988-ban repült először, és eredetileg a Buran űrsikló szállítására fejlesztették ki. Ebből a típusból egyetlen egy üzemképes példány létezik a világon.

Az An-225 a Kijev melletti Gostomel repülőtérről szombat délelőtt érkezett Ferihegyre, hogy speciális műszereket, úgynevezett szeizmikus vibrátorokat szállítson Ománba. Összesen 180 tonna rakomány került az An-225 fedélzetére. A repülőgép a rakodást követően szombaton, éjfél előtt száll fel a Ferihegyi repülőtérről. A rakomány azóta sértetlenül megérkezett Ománba.

A Budapest Airport szakemberei gondosan felkészültek az óriásgép fogadására, minden mozdulatát előre megtervezték. Az érkezés, indulás és kiszolgálása alatt a repülőtér zavartalanul, menetrendszerint üzemelt.A Ferihegyi repülőtér 3707 méter hosszú 2-es futópályája bármelyik típusú repülőgépet, így az An-225-öst is képes fogadni és indítani.

Az An-225-ös a legnagyobb, mindösszesen három típust tömörítő „F” kategóriába tartozik. Kiszolgálásukra külön állóhelyet használ a Budapest Airport a 2-es futópálya mellett, az irányítótorony szomszédságában. Az Antonov fesztávolsága 88,4 méter, így nemcsak szárnyai, de a hajtóművei is túlnyúlnak a futópályák, illetve gurulóutak burkolt felületen. Mivel a hajtóműbe így könnyen sár, vagy más szennyeződés kerülhetne, ezért megkérik a pilótát, hogy gurulás közben a szélső hajtóműveket kapcsolja ki és kizárólag a belsőket használva manőverezzen a repülőtéren.

„Mrija” a JAS Cargoways Kft. (www.jasww.com) szervezésében érkezett Ferihegyre, az út előkészítése több mint három hónapot vett igénybe. A repülőgép bérleti díja jóval felülmúlta a 100 millió forintot.

A hatalmas légijárművek kezelése nem újdonság a Budapest Airport számára. Az An-225 kistestvére, az An-124-es gyakran jár Ferihegyre. A délszláv válság idején az amerikai hadsereg C5B Galaxy teherszállító óriásgépei is megszokott vendégek voltak. Infrastruktúrája alapján a Budapest Airport a legnagyobb személyszállító repülőgép, az Airbus 380-as fogadására is képes.

További információk:
Szollár Domokos (domokos.szollar@bud.hu)
Kommunikációs vezető
Budapest Airport Zrt.

Dokumentumok