Címlap » Budapest Airport » Média » Hírek

2009-11-16 12:07:49

Jöhet a hó: ugrásra készen Ferihegy gépszörnyei

A váratlanul jött novemberi tavasz ellenére a Ferihegyen már a havas decemberre készülnek.

A Budapest Airport a hó- és jégeltakarító flottájának hagyományos szemléjével jelezte, innentől akár jöhet a hó és a fagyos idő Magyarországra, a főváros légiközlekedését ez nem zavarhatja meg.

A közel 40 egységből álló ún. havas flottát seprő-, maró- és szórógépek alkotják. Többségük a hatalmas mérete miatt közúti forgalomban meg sem fordulhat. Az óriás hómarók a hóekék által oldalra kitolt havat képesek 30-40 méterrel „oldalra kilőni” – ez óránként akár ötezer tonna hó is lehet.

A nagyteljesítményű eszközökre azért van szükség, mert a légiközlekedés biztonsága miatt legkésőbb a hóesés kezdete után 30 perccel meg kell tisztítaniuk a két – 3000 méter, illetve 3700 méter hosszú – futópálya valamelyikét, a gurulóutakat, illetve a repülőgépek állóhelyeként szolgáló előtereket is. Lehetőség szerint egyszerre avatkoznak be mindenhol, hiszen a futópályák síkosságmentesítése mellett fontos, hogy az előterek hóval betakart felfestéseit és burkolati jeleit láthatóvá tegyék az utasszállító gépek pilótái számára.

A repülőtéren különleges szervezettséget igényel a síkosságmentesítés és a hótakarítás is. A meteorológiai előrejelzés alapján (a repülési meteorológia legpontosabb előrejelzés ma Magyarországon) általában már 30-50 perccel a tényleges havazás vagy nos eső kezdte előtt előtt mozgósítják a flottát. Beindítják a nagy hóeltakarító járműveket, a havas bázison elkezdődik a síkosság mentesítő anyag betöltése a szórógépekbe. Ilyenkor a havas gépek kiállnak a garázsból, és felsorakoznak a speciálisan erre kialakított dupla szélességű ún. havas bekötőúton, amelynek közvetlen kapcsolata van futópályákkal és a gurulóút hálózattal.

A téli időszakban a Budapest Airport járműosztályának munkatársai és külsős szakemberek közel 200 fős csapata a nap 24 órájában adnak készültséget és várják a riasztást. Érdekesség, hogy miközben a havas gépek némelyike már több, mint húsz éves, alig van bennük több, mint tíz-tizenötezer futott kilométer – az elmúlt évtizedek enyhe téli időjárása miatt, volt év, hogy csak egy-két napot töltöttek a gépek „éles” bevetésen. A Budapest Airport egyébként majdnem akkora havas flottát üzemeltet, mint egy-egy teljes megyei közútkezelő vállalat.