Címlap » Budapest Airport » Média » Hírek

2009-11-16 11:54:13

Napfényből meleg vizet Ferihegyen

56 panelből álló napkollektor-rendszer csökkenti a repülőtér üzemi széndioxid lenyomatát

A sikeres nyári próbaüzemet követően befejeződött a napkollektorok felszerelése a ferihegyi repülőtér 1–es terminálján. Összesen 56 darab tábla gyűjti a napsugarakat, ami azt jelenti, hogy az utasforgalmi épület tetőszerkezetének túlnyomó részét csillogó napkollektorok borítják.

A beruházással a Budapest Airport megtette az első komoly lépést a megújuló energiaforrások repülőtéri alkalmazása felé. A beruházásnak köszönhetően jelentősen csökken a széndioxid kibocsátás a repülőtéren.

A nyár végén indult tesztüzem során bebizonyosodott, hogy 56 darab panel elegendő a napenergia hatékony hasznosításához. Becslések szerint a napkollektorok nyári időszakban az 1-es terminál teljes meleg víz ellátását képesek biztosítani, de télen is besegítenek a használati meleg víz előállításába. Az elsó számítások azt mutatják, hogy havonta akár 45-50 Gigajoule (egy átlagos lakás éves fűtéséhez szükséges energia) takarítható meg ezzel a módszerrel.

A próbaüzem során a szakemberek egyebek mellett arra is kíváncsiak voltak, hogy a repülőteret használó légitársaságok pilótáit vajon nem zavarják-e a napkollektorok, amelyek felületéről élesen visszatükröződnek a napsugarak. Bebizonyosodott, hogy a modern felületi kezelés megakadályozza a fényvisszaverődést, ezért az alkalmazásuk teljesen biztonságos a repülőtéri körülmények között is.

A nap energiáját hasznosító berendezések legnagyobb részét az 1-es terminál tetején, a tárgyalók feletti födémen helyezte el a kivitelező. Ez azt jelenti, hogy a kollektorok a Budapest Airport – műemléknek számító és felülnézetből repülőgép formájú – termináljának közepére, a két „hajtómű” vagyis a két torony közötti részre kerültek.

A Budapest Airport legújabb környezetbarát fejlesztése kutatás-fejlesztési projektnek minősül. A kivitelezéssel megbízott cég, nem egyszerűen a napkollektoros technológia beépítését végezte el, hanem a Budapest Airport felkérésére, az üzemeltető igényeinek megfelelő tükröződésmentes prototípust fejlesztett ki.

A beruházás összesen 27,5 millió forintba került, a költségeket teljes egészében a Budapest Airport finanszírozta.

„A környezettudatos üzemeltetés mellett elkötelezett vállalatként kiemelkedő eredménynek tartom, hogy nyitottunk a megújuló energiaforrások felé” – mondta Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi és munkabiztonsági igazgatója, majd hozzátette: „Nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk és továbbra is dolgozunk olyan új, környezetbarát megoldások bevezetésén, amelyek célja a széndioxid-kibocsátás további csökkentése a repülőtéren”