Címlap » palyafelujitas

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es számú futópálya felújítási munkálatai

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utas- és teheráru-forgalmának dinamikus fejlődésével összhangban a Budapest Airport nagyszabású modernizációs programot indított, amelynek keretében számos ponton megújul a repülőtér és környezete. Többek közt új utas-móló, szálloda és új check-in pultok kialakításán dolgozunk, de bővül a reptér parkolója is. Emellett számos kevésbé látványos, ám az utazóközönség és a repteret körülvevő települések számára is fontos projektek kivitelezése is szerepelnek terveink között.

A beruházási munkálatok érintik az 1-es számú futópályát is. A több mint három kilométer hosszú pálya 31L jelű (vecsési) végénél található földetérési zónában, mintegy 900 méter hosszúságú szakaszon szükségessé vált a teherbíró burkolatot alkotó betontáblák teljes cseréje. A korábbi években kizárólag a pálya felületén keletkezett hibákat javítottuk ki, ezúttal azonban a burkolat alapozásának megújítása is elkerülhetetlenné vált azért, hogy a következő évtizedekben is fenntartható legyen a repülés legmagasabb szintű biztonsága.

A futópálya felújítása 2017. március 16-án, csütörtökön kezdődik és várhatóan 2017. június közepéig tart. A munkálatok időtartama alatt az 1-es futópálya zárva lesz, így a teljes légiforgalmat a 2-es számú futópálya tudja kiszolgálni, amelynek hatására ideiglenesen megnövekszik a légiforgalom Budapest azon területei felett, amelyek a 2-es futópálya tengelyében találhatók. Ezeken a területeken főként délkeleties széljárás esetén várható az érkező légiforgalom megjelenése.

A felújítási munkálatok befejeztével azonnal visszaáll a normál két futópályás üzemállapot.

A munkálatok idejére szíves megértésüket és türelmüket kérjük!

Budapest Airport Zrt.

Képgaléria - 2017. 03. 20.

Nézzék meg képgalériánkat arról, hogy mi is történik pályafelújítás közben a budapesti Repülőtér betonjával!

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 1: Az 1-es futópálya közel 2500 darab, egyenként 7,5 méter oldalhosszúságú négyzet alakú betontáblából áll. A hosszú évtizedek során ezeket a táblákat olyan mértékű terhelés érte, hogy mára a táblákon mindenféle alakú és méretű repedések és törések jelentek meg, így a repülés és az utasaink biztonságának legmagasabb szinten tartása érdekében cseréjük nem várhatott tovább.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 2: A felújítás során a futópálya középső részén lévő betontáblák szorulnak cserére. Ezeken gurulnak ugyanis végig a több tíz- vagy száztonnás fel- és leszálló gépek futóművei. A beton feltörése előtt úgynevezett élvédő vágást kell végezni, ami megvédi a futópálya külső részén lévő, bontásra nem szoruló szomszédos betontáblákat a sérülésektől.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 3: Az élvédő vágás komoly odafigyelést igényel, és a művelet rendkívüli hangereje miatt a fülvédő tok használata kötelező.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 4: 2017. március 20-án megkezdődtek a kijelölt betontáblák feltörése. A 900 méteres szakasz két végén 2-2 munkagép kezdte meg a bontási műveletet. Háttérben a 2-es terminál és a Skycourt látható, ahol már szintén folynak az új utasmóló építési munkálatai.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 5: A futópálya végén felállított sárga X jelzés tájékoztatja a légijárművek személyzetét, hogy ez a futópálya nem alkalmas a fel- és leszállásra, és így védi a pályán dolgozókat is.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 6: Komoly feladat hárul erre a hidraulikus kalapácsgépre, hiszen majdnem 300 darab, egyenként 30 centiméter vastagságú betontáblát kell feltörnie apró darabokra.