Címlap » palyafelujitas

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es számú futópálya felújítási munkálatai

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utas- és teheráru-forgalmának dinamikus fejlődésével összhangban a Budapest Airport nagyszabású modernizációs programot indított, amelynek keretében számos ponton megújul a repülőtér és környezete. Többek közt új utas-móló, szálloda és új check-in pultok kialakításán dolgozunk, de bővül a reptér parkolója is. Emellett számos kevésbé látványos, ám az utazóközönség és a repteret körülvevő települések számára is fontos projektek kivitelezése is szerepelnek terveink között.

A beruházási munkálatok érintik az 1-es számú futópályát is. A több mint három kilométer hosszú pálya 31L jelű (vecsési) végénél található földetérési zónában, mintegy 900 méter hosszúságú szakaszon szükségessé vált a teherbíró burkolatot alkotó betontáblák teljes cseréje. A korábbi években kizárólag a pálya felületén keletkezett hibákat javítottuk ki, ezúttal azonban a burkolat alapozásának megújítása is elkerülhetetlenné vált azért, hogy a következő évtizedekben is fenntartható legyen a repülés legmagasabb szintű biztonsága.

A futópálya felújítása 2017. március 16-án, csütörtökön kezdődik és várhatóan 2017. június közepéig tart. A munkálatok időtartama alatt az 1-es futópálya zárva lesz, így a teljes légiforgalmat a 2-es számú futópálya tudja kiszolgálni, amelynek hatására ideiglenesen megnövekszik a légiforgalom Budapest azon területei felett, amelyek a 2-es futópálya tengelyében találhatók. Ezeken a területeken főként délkeleties széljárás esetén várható az érkező légiforgalom megjelenése.

Amennyiben rákoshegyi lakosként azt tapasztalja, hogy a háztetőn lévő tetőcserép, pala, vagy zsindely elmozdult eredeti helyzetéből, és az vélhetően vagy bizonyíthatóan egy leszálló légijármű elhaladását követően történt, kérjük hívja a Budapest Airport zöldszámát a 06-80-203-820 telefonszámon vagy írjon a kornyezetvedelem@bud.hu e-mail címünkre, hogy lépéseket tehessünk a károk helyreállítása érdekében. A zöldszámon üzenet is hagyható, amennyiben nem tudjuk azonnal fogadni hívását. Hétvégén vagy munkaidőn kívül, kérjük hívja a Budapest Airport általános ügyfélszolgálatát a 06-1-296-7000 telefonszámon, ahol kollégáink felveszik a legfontosabb adatokat és továbbítják a bejelentést az illetékes szakterület felé.

A felújítási munkálatok befejeztével azonnal visszaáll a normál két futópályás üzemállapot.

A munkálatok idejére szíves megértésüket és türelmüket kérjük!

Budapest Airport Zrt.

Képgaléria - 2017. 03. 20.

Nézzék meg képgalériánkat arról, hogy mi is történik pályafelújítás közben a budapesti Repülőtér betonjával!

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 1: Az 1-es futópálya közel 2500 darab, egyenként 7,5 méter oldalhosszúságú négyzet alakú betontáblából áll. A hosszú évtizedek során ezeket a táblákat olyan mértékű terhelés érte, hogy mára a táblákon mindenféle alakú és méretű repedések és törések jelentek meg, így a repülés és az utasaink biztonságának legmagasabb szinten tartása érdekében cseréjük nem várhatott tovább.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 2: A felújítás során a futópálya középső részén lévő betontáblák szorulnak cserére. Ezeken gurulnak ugyanis végig a több tíz- vagy száztonnás fel- és leszálló gépek futóművei. A beton feltörése előtt úgynevezett élvédő vágást kell végezni, ami megvédi a futópálya külső részén lévő, bontásra nem szoruló szomszédos betontáblákat a sérülésektől.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 3: Az élvédő vágás komoly odafigyelést igényel, és a művelet rendkívüli hangereje miatt a fülvédő tok használata kötelező.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 4: 2017. március 20-án megkezdődött a kijelölt betontáblák feltörése. A 900 méteres szakasz két végén 2-2 munkagép kezdte meg a bontási műveletet. Háttérben a 2-es terminál és a Skycourt látható, ahol már szintén folynak az új utasmóló építési munkálatai.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 5: A futópálya végén felállított sárga X jelzés tájékoztatja a légijárművek személyzetét, hogy ez a futópálya nem alkalmas a fel- és leszállásra, és így védi a pályán dolgozókat is.

Pályafelújítás 2017 március 20.
Fotó 6: Komoly feladat hárul erre a hidraulikus kalapácsgépre, hiszen majdnem 300 darab, egyenként 30 centiméter vastagságú betontáblát kell feltörnie apró darabokra.


Képgaléria - 2017. 03. 27

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 1: Gőzerővel halad az 1-es futópálya bontása. A hidraulikus kalapács könnyedén birkózik meg a 30 centiméter vastag felső betonréteggel. A legnagyobb darabok 2-3 négyzetméteresek is lehetnek, amelyek súlya egyenként a 100 kilogrammnál is több.

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 2: A feltört betondarabok alsó részén látható, hogy a régi technológiai előírásoknak megfelelően egy vékony bitumenes vízzáró réteg is helyet kapott. Háttérben az 1980-as évek elején épült repülőtéri irányító torony látható. Az 1-es pálya jelenlegi betonburkolata is kb. egy idős a toronnyal.

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 3: Eddig a pontig tart a 900 méter hosszú elbontandó szakasz. Kizárólag a futópálya közepén található 15 méter széles sáv betontáblái szorulnak cserére. A több mint 4000 köbméter törmeléket 20 köbméteres billenőplatós teherautókkal szállítják el, több száz fordulóval.

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 4: Természetesen a Cargolux légitársaság Boeing 747-8F típusú gépének Hongkong felől érkező teheráru szállítmányának sem képezheti akadályát a futópálya felújítása. A 2-es futópálya kapacitása szerencsére még elegendő a teljes érkező és induló forgalom kiszolgálására az egypályás üzem alatt is. A Jumbo épp az építkezés melletti „Bravo-2” gurulóúton halad el, hogy az 1-es forgalmi előtéren a számára dedikált állóhelyre beállva kirakodhassák.

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 5: A már elbontott felső betonréteg alatt előbukkan a barnás színű, úgynevezett CKT betonréteg. Ez a „soványbeton”-nak is nevezett réteg arra szolgál, hogy a felette lévő betonréteg terhelését egyenletesen eloszlassa. A CKT réteget többek között utak vagy térkő burkolatok alatt is használják. A továbbiakban a CKT réteg is elbontásra kerül, hogy teljesen új alapokra épülhessen az út betonréteg.

Pályafelújítás 2017. 03. 27.
Fotó 6: A kalapács- és markológépek mellett seprűs autók is dolgoznak az építkezésen, amelyek az apró törmelékektől, kavicsoktól tisztítják meg a megmaradó betonfelületeket, hogy a nehéz tehergépjárművek ne tehessenek kárt bennük.

Képgaléria - 2017. 04. 03

Pályafelújítás 0403

Fotó 1. A CKT betonréteg elbontását követően előbukkant az a futópálya beton, amelyre 1985-ben ráhúzták az új futópályát. A régi betonon is kivehető még a pályatengelyt jelző fehér középvonal felfestés, valamint ettől jobbra és balra látható még néhány odaégett gumicsík, amelyek még a régebbi pályaára leszálló repülőgépektől származnak.

Pályafelújítás 0403

Fotó 2. A régi futópálya betonját nem törték fel teljesen, csupán vasgolyókkal próbálták kicsit összezúzni a felszíni táblákat, a fotón látszanak is a golyó ütötte nyomok. Erre azért volt szükség, hogy a régi betonpályára került rétegek mozgását csak kis terület vegye át, ne pedig egy egész nagy betontábla.

Pályafelújítás 0403

Fotó 3. Ezen a fotón jól látszik a futópálya szerkezete: legfelül a bazaltbeton réteg, alatta a terhelést kiegyenlítő barna CKT betonréteg, az alatt pedig az összezúzott régi futópálya bazaltbeton rétege. A zöld jelzés a felső bazaltbeton oldalán azt jelöli, hogy ezen a helyen fogják bevezetni egy védőcsőben a futópálya közepén lévő tengelyfényekhez az elektromos kábeleket. Látszik is a CKT betonrétegben a kör alakú cső eldugaszolt vége. A futópályán a különböző fényforrások elhelyezését úgynevezett süllyesztett lámpatestekkel oldják meg. 5 darab Ilyen lámpatest látható a fotón a megmaradt betontábla közepén.

Képgaléria - 2017. 04. 06

Pályafelújítás 04. 06.

Fotó 1. A fotó előterében a futópálya küszöbjelzése látható a megmaradt betonon, az egymás melletti fehér csíkokkal, mintha egy hatalmas gyalogátkelő hely lenne. Kicsit hátrébb az elbontott táblák alatt a régi futópályán is előtűnik ugyanez a jelzés, szinte ugyanott.

Pályafelújítás 04. 06.

Fotó 2. A régi futópálya felületét bemarták, egyrészt, hogy egyenletesebb felületet kapjanak, másrészt, hogy a rákerülő alapozó CKT betonréteg az érdesebb felülethez jobban tapadjon.

Pályafelújítás 04. 06.

Fotó 3. Az alapozó CKT betonréteget terítő géppel, úgynevezett finiserrel „húzzák”. A finiser hátuljában található tárolóba a billenő platós teherautó közvetlenül tudja beönteni a CKT betont, így haladnak együtt centiméterről centiméterre.

Pályafelújítás 04. 06.

Fotó 4. A kihúzott CKT betonréteget tömörítés után locsolni kell, mert különben a napfény hatására megég és tönkremegy. Itt már láthatóak azok a fekete védőcsövek, amelyek a CKT rétegben a fénytechnikai kábelek vezetésére szolgálnak majd.

Pályafelújítás 04. 06.

Fotó 5. Jól láthatóan jelezni kell, hogy a CKT betonrétegben hol húzódnak a fénytechnikai kábelek, illetve azt a pontot ahol a futópálya tengelyében a süllyesztett lámpatestek pontos helye lesz. Ezeken a helyeken kell majd megfúrni a kész betontáblákat.

Képgaléria - 2017.05.09.


1. fotó
Április utolsó napjaiban megkezdték a legfelső, bazaltbeton réteg terítését. Az alapozáshoz használt CKT betonhoz hasonlóan a bazaltbetont is billenőplatós teherautókkal szállítják az építkezés helyszínére. A teherautóról lekerülő betont kanalas munkagéppel egyengetik a betonterítő gép (finisher) előtt.


2. fotó
A finisher bemeneti oldalán a teherautóról lekerült bazaltbetont csigák segítségével egyengetik a gép alá. A finisher egyszerre 5 méter széles sávban teríti a betont, és a felújítással érintett 900 méteres hosszon összesen 3 sávban, azaz 15 méter szélességben kell betonozni.


3. fotó
A finisher kimeneti oldalán előbukkan a vibrációval tömörített, sima betonfelület. Az új betonréteg magassága pontosan illeszkedik a régi, el nem bontott környező betonréteghez. A Ferihegyen használt Power Paver SF-2700 típusú finisherrel naponta akár 250 méter hosszúságú egybefüggő beton is leteríthető.


4. fotó
Az elkészült sima betonfelületet speciális fém sörtés eszközzel teszik érdessé. Ezzel jelentősen megnövelik a tapadást a futópálya és a repülőgépek kerekei között, még vizes felületű futópályán is.


5. fotó
Az érdesítést követően egy speciális utókezelőszerrel védőfilmet permeteznek a frissen terített beton felületére, amellyel megakadályozható a beton idő előtti kiszáradása, így az sokkal ellenállóbb lesz később a fagyokkal, olvasztósókkal szemben, valamint kopásállósága magasabb marad.


6. fotó
Minden nap mintát vesznek az építkezésre szállított betonból, amelyet ilyen kazettákban tárolnak, és a mintába bevésik a dátumot. Ezeket a mintákat még a kötési időszak alatt többször elemzik. Ha valami rendellenességet tapasztalnak a vizsgálatok során, úgy a dátum alapján azonosítható az érintett betonszakasz.


7. fotó
Miután a finisher több száz méteres egybefüggő betonsávot hoz létre, amely idővel a hőtágulás miatt több helyen szétrepedne, ezért néhány órával a terítést követően, amikor már kellő szilárdságú a beton, néhány centiméteres mélységben be kell vágni a felületet kereszt irányban. A vágással meggyengített résznél a betonban tulajdonképpen irányított repedés jön létre, amellyel gyakorlatilag megtörténik az egybefüggő betonsáv táblásítása. A vágások 5 méterenként követik egymást, így végül 5x5 méteres betontáblákat kapunk eredményül.


8. fotó
A bazaltbeton terítését megelőzően az alapot adó CKT betonra 5 méterenként elhelyeznek vashálós szerkezetű teflon-bevonatú merevítő rudakat, amelyek meggátolják majd a ráöntött bazaltbeton táblák függőleges irányú mozgását.