Címlap » Partnerek » Turizmus

2012. december - 2013. január

2012. december - 2013. január" data-image="">

A Malév-csőd ellenére jól teljesített a Budapest Airport *** Boeing 787 Dreamliner Budapesten! *** Nemzetközi elismerés egy magyar márka promóciójának *** Ingyen Wi-Fi jár a repülőtér termináljain *** Tovább bővít a KLM! *** Tovább bővít Budapesten a Norwegian! *** Budapesten bővít a svájci SkyWork Airlines *** Telt ház a terminálon! *** Forró kísértés a terminálon! *** Itt az új Germanwings *** Téli képek a repülőtéren *** Last-minute libamáj és tokaji a Heinemanntól! *** Az új Budapest Airport Business Parkba költözik a DHL *** Kettős Wizz Air járatnyitó! *** Elindult a Wizz Air Budapest – Tel Aviv járata! *** Gyermekbarát repülőtéri terminál *** Építőipari Nívódíjas lett a SkyCourt *** Budapest Airport: rohamosan csökkenő szén-dioxid kibocsátás


A Malév-csőd ellenére jól teljesített a Budapest Airport

A bázis légitársaság elvesztése és az elhúzódó világgazdasági válság ellenére is alig 4,7 %-os utasszám csökkenéssel zárta az elmúlt évet a Budapest Airport. A magyar főváros légikikötője egészen pontosan 8 504 020 utast fogadott vagy indított az elmúlt évben. Ennél jóval drámaibb viszont fel- és leszállások számának, az ún. gépmozgásoknak a 20 % feletti visszaesése 87 560-ra, ami nagyjából a tíz évvel ezelőtti szintnek felel meg.


A Budapest Airport már a Malév 2012. február 3-i csődjének napján hatalmas erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a földre kényszerített nemzeti légitársaság helyére újabb légi fuvarozók lépjenek. A repülőtér célja az volt, hogy a magyar utasok és a hazai idegenforgalom a lehető legkevésbé érezze meg a Malév-csőd negatív hatásait. A légitársaságok villámgyorsan reagáltak a keletkezett piaci résre, a Lufthansa már 72 órán belül elindította a hamburgi és a berlini járatot, az Air Berlin szintén három nap alatt megérkezett első járatával a német fővárosból. Mind a Wizz Air, mind a Ryanair még a Malév-csőd napján összesen több mint negyven új járat elindítását jelentette be.

2012-ben egy sor új légitársaság is megjelent Budapesten, így a görög Aegean Airlines, a francia Brit Air, a holland Transavia, a finn Blue 1, az orosz Ural Airlines, a német OLT Express, és egyszerre 28 járattal tért vissza Budapestre a Ryanair. A Wizz Air tíz új járat elindítását és 4 helyett 6 gépes flotta üzembe állítását jelentette be. Számos más légitársaság vagy a járatok számának növelésével vagy a meglévő gépek nagyobbra cserélésével reagált a kialakult helyzetre. Emiatt lényegesen javult a repülőgépek kihasználtsága (az ún. load factor) Budapesten, viszont mintegy 23 000-el csökkent le- és felszállások száma.

Gyökeresen átalakult a légitársaságok aránya is Budapesten. A diszkont fuvarozók részaránya a 2011-es 26 %-ról tavaly 52 %-ra emelkedett, ennek megfelelően átalakultak az utazási szokások, sőt a magyarországi idegenforgalom jellege is megváltozott. A repülés, mint lehetséges közlekedési eszköz elérhetővé vált új társadalmi rétegek számára, így a fiatalok, az egyetemisták és a külföldön munkát keresők számára is. A budapesti szállodák visszajelzései alapján például az 5 csillagos szállodák az üzlet pangásáról panaszkodtak, míg a panziók, a diákszállók és a 3 csillagos hotelek soha nem látott forgalmat bonyolítottak tavaly.

Bár a Budapest Airport egy sor drasztikus költségcsökkentő intézkedést volt kénytelen bevezetni, mint amilyen az 1. Terminál 2012. május végi kényszerű bezárása volt, az utaskiszolgálás minősége nem hogy csökkent, hanem még emelkedett is. A repülőterek nemzetközi szövetsége által megrendelt, titkos, az utasok kikérdezésén alapuló felmérés szerint 2012-ben a Budapest Airport megítélése tovább javult az utazók körében. Különösen fontos eredmény, hogy egy sor olyan területen is sikerült előrelépést elérni, ami közvetlenül az utasokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozik. Így például az utasok szerint tovább javult Ferihegyen a biztonsági ellenőrzés (udvariasság és segítőkészség, a vizsgálat alapossága, várakozási idő, valamint az általános biztonságérzet) továbbra is rendkívül jónak látják az utasok a repülőtéri éttermi kínálat ár/érték arányát, a repülőtéri üzletek választékát és kínálatát. Bár a Budapest Airport 2012-ben a Malév-csőd miatt kénytelen volt leállítani mintegy 30 millió euró (8,7 mrd. HUF) tervezett beruházást, a repülőtéri cég ezzel együtt is túltejesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit. Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hivatalos levélben is elismerte 2012 decemberének végén, hangsúlyozva, hogy a Budapest Airport a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.

„A Budapest Airport ennél is többet tehetne a magyar idegenforgalom és különösen Budapest érdekében.” – hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Kifejtette: „Hosszú évek óta nem tudunk dűlőre jutni egy repülőtéri szálloda építésének bürokratikus akadályainak ügyében, holott ez a költségvetésnek egyetlen forintjába sem kerülne, viszont jól szolgálná a turizmus érdekeit. Bízom benne, hogy az MNV Zrt. új vezetőjével rövidesen át tudjuk vágni ezt a gordiuszi csomót.”

A Budapest Airport az elmúlt évben számos olyan újítást vezetett be, amely bővíti a repülőtér szolgáltatásait (pl. a Fast Track, vagyis a gyorsító sáv bevezetése az utasbiztonsági ellenőrzésnél), így a légitársaságok modul-szerűen tudják kiválasztani a profiljuknak és az utasoknak legjobban megfelelő működési modellt. Az 2. Terminálon is alkalmazott gyalogos beszállítás (az ún. egyszerűsített beszállókapu) bevezetésével a Budapest Airport felére csökkentette a repülőtéri kapacitásokkal összefüggő késéseket. Ennek révén különösen a diszkont légitársaságok még pontosabban tudják tartani a menetrendjüket és csökkenteni tudják a gépek fordulóidejének a hosszát. Ezeknek a módszereknek köszönhetően a 2011-es 79 %-ról 82 %-ra emelkedett tavaly a járatok pontossága.

„Tovább folytatjuk az erőfeszítéseket, hogy a légiközlekedés minden szektorából újabb légitársaságokat hozzunk Budapestre, akár a hosszútávú járatokról, akár az európai hagyományos vagy diszkont légitársaságokról, vagy a charterekről van szó.” – nyilatkozta Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „Az egész magyar idegenforgalom számára fontos lenne egy olyan jelentős marketing alap létrehozása, amelynek felhasználásával újabb légitársaságokat hozhatnánk Magyarországra, hiszen bizonyított tény, hogy a repülőjáratok száma szorosan összefügg a gazdasági fejlődéssel. Idén májusban Budapesten házigazdaként rendezzük meg a Routes Europe konferenciát a légitársaságok döntéshozói számára. Ezt a fórumot is arra szeretnénk felhasználni a magyar turizmus szakma képviselőivel együtt, hogy meggyőzzük a légitársaságok vezetőit: a régiós versenytársakkal szemben igenis érdemes Budapestre hozni az új repülőjáratokat.”

Vissza az elejére

Boeing 787 Dreamliner Budapesten!

Vadonatúj géptípust köszönthettünk szombat este a Ferihegyi repülőtéren: a LOT lengyel légitársaság Boeing 787 Dreamliner típusú gépe érkezett Budapestre a típus magyarországi premierjére.




Vissza az elejére

Nemzetközi elismerés egy magyar márka promóciójának

„Highly commended” vagyis rendkívüli elismeréssel tüntette ki a világ egyik legnagyobb szakmai szervezete a Heinemann Duty Free, a Zwack Unicum és a Budapest Airport közös nyári kampányát.


A DFNI (Duty Free News International), az utazási iparág egyik legnagyobb kereskedelemmel foglalkozó szakújságja több kategóriában minden évben megnevezi a legjobb repülőtéri termékeket, marketing kampányokat és boltokat. 2012-ben a budapesti repülőtéren lezajlott nyári promóciót választották az egyik legjobbnak.



A 2012-es év egyik legjobb marketing promóciója zajlott Budapesten a Duty Free News International (DFNI), az egyik legnagyobb nemzetközi kereskedelmi szakmai újság szerint. A lap minden évben megválasztja az elmúlt 12 hónap utazási kereskedelmi „leg-jeit”, összesen 8 kategóriában. A legjobb marketing kampány díjat a Dél-Ázsiában és a Csendes Óceán területén, valamint Amerika nyugati partján jelenlévő DFS Group munkája nyerte, a második éve töretlen sikerrel valósította meg a „Master of Spirits” kampányt. A fő nyertes mellett két másik kereskedelmi kampányt emelt ki 2012-ben a DFNI, köztük a Heinemann Duty Free, a Zwack és a Budapest Airport közös nyári promócióját, ami sporthasonlattal élve megosztott második-harmadik helyezést jelent.

2012 nyarán először fordult elő a budapesti repülőtéren, hogy egy nagyszabású, utasoknak szánt kereskedelmi akció középpontjában nem egy világszerte ismert márka, hanem egy kiváló hazai termék, egy valódi hungarikum, a méltán népszerű Zwack Unicum állt. A nyári csúcsidény egyik legforgalmasabb hónapjában, júliusban lebonyolított kampány során a tradicionális magyar márka a reptéri forgalmazó Heinemann Duty Free és a Budapest Airport szakembereivel fogott össze. Az elsődleges cél természetesen az eladások növelése volt, ezáltal pedig a magyar termék további népszerűsítése a repülőtéren megszokott nemzetközi környezetben.

A DFNI kiemelte a kampány fantasztikus eredményességét. A nagy múltú Unicum termékek hatalmas sikert arattak az utasok körében: megötszöröződtek az eladások, nem utolsósorban a márka új termékére, az Unicum Szilvára épülő promóciónak köszönhetően. Az új magyar italfajta az eladások mintegy 60 százalékát tette ki. A számok azt mutatták, hogy majdnem minden negyedik felnőtt korú utas – ha csak kíváncsiságból, esetleg a repülőútra való ráhangolódás céljából is, de – megkóstolta az Unicum valamelyik termékét.

„Biztosak voltunk benne, hogy a Zwack Unicum megállja a helyét, amikor ezt a kiváló magyar terméket állítottuk a nyári kereskedelmi kampányunk középpontjába” – összegezte a promóció eredményeit Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletág igazgatója. Hozzátette: „Büszkék vagyunk arra, hogy egy hagyományos magyar márkához kapcsolódó marketing akció sikere nemzetközi szinten is komoly szakmai elismerést váltott ki. Ez megerősített minket abban, hogy a jövőben akár újabb nívós magyar termékeket mutassunk be a nemzetközi utazóközönségnek a budapesti repülőtéren.”

Vissza az elejére

Ingyen Wi-Fi jár a repülőtér termináljain

A budapesti repülőtér teljes induló utasforgalmi területén elérhetővé vált a vezeték nélküli internet kapcsolat az utasok számára.


A 2A és a 2B Terminál indulási szintjén, valamint a SkyCourt-ban mostantól ingyenes internet elérést biztosít a Budapest Airport. Ezzel ismét egy fontos, az utasok igényeit szem előtt tartó fejlesztés történt a repülőtéren, hiszen szinte mindenki rendelkezik legalább egy Wi-Fi funkcióval rendelkező hordozható eszközzel.

December végétől szinte teljes a vezeték nélküli internet lefedettség a Budapest Airport termináljain. Az indulási csarnokokban, valamint a tranzit területen, összesen több tízezer négyzetméteren vált elérhetővé a Wi-Fi szolgáltatás a budapesti repülőtéren. Mostantól érdemes lesz a telefonokkal, laptopokkal és táblagépekkel a repülőtéren is keresni az internetet, a bud:free wifi és a bud:skycourt free névre keresztelt hálózatokon ingyenes szolgáltatást nyújt a Budapest Airport az utasok számára.

A kiválasztott hálózaton egy, a reptér által üzemeltetett honlap tölt be, amelyen a felhasználási feltételeket elfogadva két óráig akár megszakítás nélkül internetezhet a felhasználó. Ez egy utazás alkalmával bőven elegendő, a terminálokon várakozással eltöltött idő átlagosan alig több mint egy óra. Az internetet aktiváló oldalon a repülőtérrel és a repüléssel kapcsolatos fontos információkat gyűjtötte össze a Budapest Airport, így a járatinformációtól kezdve, a híreken át egészen a kereskedelmi ajánlatokig minden fontos információ megtalálható.

„Örömmel indítottuk el utasaink számára az ingyenes Wi-Fi szolgáltatást. Ma már teljesen jogos igény, hogy egy nemzetközi repülőtéren bárhol elérhető legyen az internet, akár üzleti, akár szabadidős célú a felhasználás, de az utazással kapcsolatos ügyintézést is gyakran egyszerűbbé teszi.” – mondta el Trencsén Andrea, a Budapest Airport Marketing és Innováció vezetője. Hozzátette: „biztosak vagyunk benne, hogy az utasok nagyon gyorsan felfedezik az új ingyenes hálózatot, erre igyekszünk felhívni mindenki figyelmét a weboldalunkon, valamint a terminálokon kihelyezett figyelemfelhívó jelzések segítségével.”

A fejlesztés egyelőre csak az elutazó utasok útvonalain és váróhelyiségeiben elérhető, tapasztalatok szerint az érkező utasok a lehető legkevesebb időt töltik a repülőtéren. A független utas felmérések egyértelműen nagy igényt mutattak a vezeték nélküli internetre, ami egészen mostanáig csak a SkyCourt tranzit területén volt elérhető. A fejlesztéssel a Budapest Airport tovább erősítette előkelő pozícióját a digitális és online szolgáltatásokat kínáló nemzetközi repülőterek versenyében, hiszen alig több mint egy hónapja mutatkozott be az okostelefonokra fejlesztett reptéri alkalmazás.

Vissza az elejére

Tovább bővít a KLM!

Tovább bővíti járatai számát a KLM Holland Királyi Légitársaság. A nyári menetrend életbelépése után, 2013. április 28-tól kezdve naponta immár négy járattal közlekednek Budapest és Amszterdam között (szombat kivételével).


A Transavia diszkont légitársaság emiatt viszont Amszterdam helyett Rotterdamba, Európa legnagyobb kikötővárosába kínál majd heti négy járatot.



Az egyre növekvő piaci érdeklődésre reagálva a KLM Holland Királyi Légitársaság úgy döntött, hogy beállít a nyári menetrendbe egy napi negyedik járatot, április végétől kezdődően. Ezzel heti 27-re emelkedik a KLM-járatok száma Budapest és Amszterdam között. A KLM év közben is bővített ezen a járaton, először a Boeing 737-800-as, majd később a még nagyobb befogadóképességű, 189 személyes, vadonatúj Boeing 737-900-as típussal teljesíti ezt a járatot.

A KLM az új járattal jelentős mértékben az üzleti utazóknak is kedvez, akik egy Budapesten töltött tárgyalási nap után még kényelmesen elérik a 19.40-kor induló járatot Amszterdamba. A magyar üzletemberek is még este elutazhatnak és kipihenten tudnak tárgyalóasztalhoz ülni másnap reggel, mivel az esti gép 21.50-kor a Schipholra érkezik, így 23.00-ra már a szállodában lehet az utas. A nyári menetrendben (április 28-tól) így budapesti indulással a következő járatok közül lehet választani: BUD-AMS 06.25, 12.25, 17.10 és 19.40.

„Egyre dinamikusabban nő az utasforgalmunk Budapestről, ezért döntöttünk a bővítés mellett” – nyilatkozta az új járat bejelentésekor Melles Botond, a Air France-KLM-Delta csoport magyarországi vezérképviselője. Hozzátette: „Az új járatra mától már lehet is jegyet foglalni az internetes rendszerünkben, egy oda-vissza útra akár 31.900 Ft-tól, ami azoknak is fontos, akik most kezdik tervezni a jövő nyári tengerentúli útjukat, és Amszterdamon keresztül indulnak a hosszú útra. Biztos vagyok benne, hogy a napi negyedik KLM járat rövid időn belül beváltja a hozzáfűzött reményeket.”

Patrick Bohl, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője így üdvözölte a KLM bejelentését, aminek előkészítésén hónapok óta közösen dolgozott a holland légitársaság és a budapesti repülőtér: „Nagy örömmel vesszük, hogy a KLM Holland Királyi Légitársaság elindítja napi negyedik járatát Budapest és Amszterdam között. Az esti pluszjárat tovább bővíti az utazási kínálatot, mind az üzletemberek, mind a turisták számára, és közvetlenül is hozzájárul a hazai idegenforgalom fellendítéséhez.”

Vissza az elejére

Tovább bővít Budapesten a Norwegian!

Hivatalosan is bejelentette az új Helsinki-Budapest járat elindítását a Norwegian skandináv diszkont légitársaság. A jellegzetes piros-fehér festésű Norwegian-járatok a nyári menetrendi időszakban heti háromszor repülnek a finn és a magyar főváros között.


2013. április 11-én érkezik az első piros orrú Norwegian gép Helsinkiből Budapestre. A mostani tervek szerint heti három alkalommal, kedden, csütörtökön és vasárnap közlekedik a norvég diszkont légitársaság Boeing 737-800 típusú gépe a finn és a magyar főváros között. A járat 19.40-kor indul Helsinkiből és 20.55-re érkezik Budapestre, ahonnan a szokásos félórás fordulóidővel 21.25-kor indul vissza, hogy helyi idő szerint 00.40-re érjen Helsinkibe. A Norwegian gépei – időjárástól függőn – átlagban 2 óra és 15 perc alatt teszik meg az utat Helsinkiből Budapestre.



A Budapest-Helsinki Norwegian járatra a mai naptól már lehet jegyet vásárolni az interneten. Az utazás időpontjától függően akár mindössze 100 euróba (árfolyamtól függőn kb. 29.000 forintba) kerülhet egy oda-vissza jegy a magyar és a finn főváros között. A kedd-csütörtök-vasárnapi járat beosztás egyébként mind az üzleti utazóknak, mind a turistáknak kedvez, hiszen Budapest a finn, Helsinki pedig a magyar utazók számára jelent kiváló hosszú hétvégés, városlátogató (ún. city-break) utat.

„A Budapest Airport nevében őszinte örömmel üdvözöljük az új Norwegian Helsinki-Budapest járatának elindulását” – jelentette ki Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „a Norwegian az elmúlt években folyamatosan fejleszti útvonalhálózatát Budapestről Észak-Európa városai irányába. A Helsinki járat elindítása is válasz egy folyamatosan növekvő piaci igényre. A új járat is azt igazolja, hogy Budapest mennyire vonzó úticél mind az üzleti utazók, mind a városlátogató turisták számára.”

Vissza az elejére

Budapesten bővít a svájci SkyWork Airlines

Heti háromról heti négyre bővíti járatai számát Budapestről a svájci SkyWork Airlines. 2013 április 1.-től a nyári menetrendben már vasárnap is lesz járat Svájc szívébe Budapestről.


Elsősorban az üzleti utazóknak jó hír, de a turistáknak is fontos, hogy a 2013-as nyári menetrendben immár vasárnap is közlekedik a svájci SkyWork Airlines járata Budapest és Bern között. A járat népszerűségét és sikerét bizonyítja, hogy tavaly szeptemberben emelték heti háromra a járatszámot, de a nagy érdeklődésre tekintettel 2013. április 1.-től kezdődően már vasárnap is közlekednek a SkyWork gépei a budapesti útvonalon. Ez elsősorban azoknak az üzleti célú utazóknak lesz kényelmes, akik a hétfői napot már kora reggel megbeszélésekkel kívánják kezdeni, akár Bernben, akár Budapesten. A csütörtök-vasárnapi járatpár pedig ideálisan alkalmas egy-egy hosszú hétvégére az ún. city-break (városlátogató) turisták számára.



A svájci SkyWork Airlines 2010. október 31.-én indította el a menetrendszerű járatokat Svájc és Magyarország között, ezzel négyre emelte a Budapestről repülővel elérhető városok számát. (Zürich, Bázel és Genf után) A SkyWork különleges fehér-sárga-sötétkét festésű, 31 személyes Dornier 328-110 típusú gázturbinás-légcsavaros gépeit hamar megkedvelték az utazók, hiszen nemcsak komfortos és csendes repülést, hanem gazdaságos és környezetbarát üzemelést is jelentenek korszerű turbóprop gépek. Nem utolsósorban ennek is köszönhető, hogy a Budapest-Bern járatra akár 29 000 forint (adókkal együtt) árú jegyet is lehet foglalni egy irányba az interneten.

A SkyWork Airlines 7 gépes flottát üzemeltet, amelynek révén az idei nyári menetrendben 10 ország 34 városába lehet eljutni Bernből, köztük Berlinbe, Londonba (London City Airport a Docklands szívében!) és egy sor olasz, illetve adriai üdülőhelyre. A nyári menetrendben a SkyWork Airlines gépei kedden, csütörtökön és vasárnap koradélután, szombaton pedig az esti órákban érkeznek illetve indulnak Budapestről.

„Igazán jó hír a számunkra, hogy a SkyWork Airlines bővíti működését Budapesten.” hangsúlyozta Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója. Hozzátette: „Az új berni járat elindulásakor is tudtuk: biztos a piaci siker. A mostani járatbővítés is azt jelzi, előzetes számításainkat igazolta az élet.”

Bern elsősorban a pénzügyi szektor, az orvosi műszergyártás, a tudományos kutatások miatt lehet fontos uticél. Itt van egyébként a világhírű Toblerone csokoládégyár központja is. Ráadásul központi fekvése miatt Bernből a nagyszerű svájci vasúti összeköttetések révén gyorsan és kényelmesen elérhető egy sor híres svájci nagyváros, valamint 100 km körzeten belül a leghíresebb svájci síparadicsomok is elérhetők. A berni repülőtérről sok sípályára külön autóbusz szállítja a téli sportok szerelmeseit.

Vissza az elejére

Telt ház a terminálon!

A Budapest Airport valamennyi szabad üzlethelyisége gazdára talált a terminálokon. A repülőtéri üzlet- és étterem kínálat soha nem volt ennyire színes és változatos, mint most. A két utolsóként beköltöző bérlő újabb világmárkákat hozott a SkyCourt és a 2A Terminál tranzit területére, előbbi egy Guess és Calvin Klein üzlet, utóbbi pedig egy különleges játékbolt. A Budapest Airport tovább dolgozik a terminálok szolgáltatási színvonalának emelésén és bővítésén. .


„Minden hely elkelt!” – ezt a táblát lehetne kitenni a budapesti repülőtéren, már ami az üzlethelyiségeket illeti. A Budapest Airport 2011-ben a SkyCourt megnyitásával kezdődött teljes kereskedelmi megújulása ezzel célba ért. A repülőtéren ma már a legnagyobb világmárkák versenyeznek a kiváló hazai termékekkel és színes gasztronómiai kínálat áll az utazóközönség rendelkezésére – mindez a független utasfelmérések szerint is remek ár-érték aránnyal. A közelmúltban két új üzlet nyílt a budapesti repülőtéren, amivel teljes lett a kínálat: egy Guess és Calvin Klein márkabolt, valamint egy kifejezetten gyermekeknek (és szüleiknek) szánt játékbolt, a Living Toys.

Mindkét üzlet hiánypótlóként jelent meg a repülőtéren. Az elegáns divatüzlet Guess és Calvin Klein márkájú termékeket kínál, ami önmagában még nem lenne újdonság a repülőtéren. Magyarországon viszont ez az egyetlen hely ahol egyedülállóan széles kínálatban elérhetők a Calvin Klein Jeans és a „ck Calvin Klein” táskák, illetve, cipők és fehérneműk és egyéb kiegészítők. Az ismert nemzetközi márkákhoz méltóan kialakított exkluzív üzletben emellett még elegáns és sportos cipőket, valamint ruházati kiegészítőket, pl. öveket, táskákat, kulcstartókat is lehet kapni. Az üzlet az utolsó szabad, 65 négyzetméteres helyiséget foglalta el a SkyCourtban, így az új terminálépület boltkínálata immár teljes.



A Living Toys játékbolt igazi kincses sziget az utazás előtti órákban a gyermekek számára. A játékok között a legismertebb márkák is megtalálhatók, mint a Mattel, a Hasbro, a Piatnik, a Simba és természetesen a Lego is. A számos készségfejlesztő játék és plüssállat mellett mese témájú Budapest-ajándéktárgyak kaphatók. A szülők kényelmét és nyugalmát szolgálják a játékboltban kapható, utazáshoz szükséges baba kiegészítők, bébi ételek, gyermek könyvek, cd-k és dvd-k. Az üzlet a 2A Terminál indulási tranzit területén található.

„Büszkén mondhatom, hogy az elmúlt két évben gyökeres változáson ment át a Budapest Airport kereskedelmi kínálata, ami a bolt- és étterem kínálatot illeti. Az első nagy minőségi ugrás természetesen a SkyCourt átadása volt, a folyamatot pedig a régebbi 2A és 2B épületek felújítása koronázta meg. Ez lehetőséget teremtett arra, hogy további kiváló márkák jelenjenek meg a budapesti repülőtéren.” – emlékeztetett Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletág igazgatója. Hozzátette: „A jövőben is folytatjuk a terminálokon található szolgáltatások fejlesztését, amivel célunk az utasok elégedettségének folyamatos növelése.”

Vissza az elejére

Forró kísértés a terminálon

Az utolsó hideg téli hónapban egy igazi melengető ajánlattal várja induló utasait a Budapest Airport.


Akár a hajnali, akár a napközbeniindulás előtt jól esik egy forró kávé, capuccinó, főleg ha még fizetni sem kell érte. A Budapest Airport februári promóciójában most mindenki, aki legalább 50 EUR értékben vásárol az immár 3 helyen található HeinemannDuty Free üzletekben, beválthatja az utasbiztonsági ellenőrzésnél kapott kuponját egy forró italra a Hippopotamus étteremben vagy a Bill Bentley bárban, ha választ hozzá egy csábító desszertet vagy bármi mást.



A sütemények között minden utas megtalálja a neki kívánatosat, hiszen a változatos muffinok, a meleg almás piték és a krémes torták mind tökéletes választást garantálnak az ajándék forró kávé vagy tea mellé.

A kedvezmény igénybevételéhez nem kell mást tenni, mint az 50 EUR feletti vásárlást igazoló blokkot lepecsételtetni a hostessekkel, majd a beváltáshoz választani az emeleten lévő Hippopotamus étterem vagy az A10-es beszállókapunál lévő Bill Bentley bár közül.

Vissza az elejére

Itt az új Germanwings

December 19-én, a Köln/Bonn repülőtéren landolt az új Germanwings dizájn szerint készült Airbus A319.




A repülőgép különlegessége, hogy a flottában elsőként viseli a légitársaság új arculatát: az új logót, mely egy sárga és szederszínű stilizált „W” betűt ábrázol. Az új dizájn célja, hogy kifejezze a Germanwings minőségi pozícióját a diszkont társaságok között.

Jövő év közepétől a Germanwings fokozatosan átveszi anyavállalata, a Lufthansa valamennyi Európán belüli decentralizált járatát, így a flotta létszáma 90 repülőgépre bővül. Rövidesen a Lufthanasa budapesti járatai közül Düsseldorf, Hamburg és Berlin is átkerül a Germanwingshez, csak München és Frankfurt marad az anyavállalatnál.

Vissza az elejére

Téli képek a repülőtéren






Vissza az elejére

Last-minute libamáj és tokaji a Heinemanntól!

Újabb, elsősorban hazai termékeket kínáló üzletet nyit a Heinemann Duty Free a budapesti repülőtér 2A Terminálján. A schengeni járatokhoz tartó utasok közvetlenül a beszállítás előtt még betérhetnek a boltba, hogy garantáltan magyar és jó minőségű ajándékot vásároljanak a szeretteiknek.


Igazi színfolt lesz a repülőterek meglehetősen uniformizált világában az új, 140 négyzetméter alapterületű bolt a 2A Terminálon. A megszokott nemzetközi édesség- és italmárkák mellett igazi magyaros hangulat fogadja az ide betérőket, hamisítatlan magyar árukínálattal. Az utasok amúgy is gyakran keresik a helyi termékeket, így ennek az igénynek a kielégítésére „hangszerelte” az új üzletet a Heinemann Duty Free. Igaz, a repülőtéren a „nagy” duty free-ben és más üzletekben is megkaphatók a magyar termékek, ennek az üzletnek azonban még a kialakítása, az arculata is azt sugallja, hogy itt helyi, azaz hamisítatlan magyar termékek kaphatók. A karácsonyi-újévi roham után, januárban a szándékosan szabadon hagyott falfelületeket kalocsai pingáló asszonyok díszítik fel – természetesen kalocsai motívumokkal.

„A népművészek révén nemcsak egyéni és egyben magyaros külsőt kap az üzlet, hanem egyúttal megkülönböztetjük magunkat a repülőtéri üzletek világában. Ráadásul az utasokat is elszórakoztatjuk, amíg élőben figyelhetik a kalocsai asszonyok munkáját” – nyilatkozta Fritz Janach, a Heinemann Duty Free budapesti ügyvezető igazgatója. Hozzátette: „Eddigi tapasztalataink szerint két hungaricum igazi slágertermék az utasok körében: a Zwack likőrválasztéka (főleg az Unicum) és a Pick szalámi. Emellett természetesen kínálunk kalocsai és szegedi fűszerpaprikát, jóféle pálinkát, magyar porcelántárgyakat és a méltán közkedvelt Szamos marcipánt is.”



A Heinemann üzletet – utalva Magyarország különlegesen változatos természeti kincseire és gazdag vadvilágára – faágakból készített, egyedi tervezésű lámpák és virágokkal kifestett, agancsos szarvasbikafejek is díszítik.

„Igazán eredeti megoldást választott a Heinemann Duty Free az üzlet kialakításánál, biztos vagyok benne, hogy mostantól sok utas tér majd be ide vásárolni” – foglalta össze első benyomásait Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletágának igazgatója. Hangsúlyozta: „Egyre jobban uniformizálódó világunkban az utasok különösen nagyra értékelik a helyi, más országokkal össze nem téveszthető áruk kínálatát. Külön szerencse, hogy Magyarország olyan különleges minőségű termékekkel tudja meglepni a külföldi utasokat, mint a tokaji aszú vagy a híres libamáj, ami ráadásul nagyszerűen illik Tokaj-Hegyalja desszertboraihoz.”

Vissza az elejére

Az új Budapest Airport Business Parkba költözik a DHL

A Deutsche Post DHL légi és tengeri szállítmányozási üzletága, a DHL Global Forwarding, valamint közúti fuvarozási szolgáltatója, a DHL Freight a Budapest Airport új Airport Business Parkjának egyik első befektetője. A DHL Global Forwarding és a DHL Freight irodai és raktárlétesítménye 2013-ban kerül átadásra.


A DHL már korábban is működtetett irodát a Budapest Airport területén. Ezúttal két olyan üzletág költözik a repülőtér újonnan épülő Business Parkjába, amelyek telephelye eddig Vecsésen és Budapesten volt. A költözés hozzájárul a cég magyarországi üzletágainak hatékonyabb működéséhez, illetve szolgáltatási színvonalának további fejlesztéséhez.



A 3000 négyzetméteres iroda, 7800 négyzetméternyi raktár és 5700 négyzetméternyi manőverezési terület jogerős építési engedélyeinek megszerzése után a DHL Global Forwarding és Freight üzletágai aláírták a bérleti szerződésről szóló megállapodást a Budapest Airporttal. A Budapest Airport tervei szerint az új létesítmények építési munkálatai 2012 decemberében kezdődnek, és az első DHL-es bérlők 2013 nyarán költözhetnek be.

„Ez egy nagyon fontos mérföldkő a Budapest Airport életében a Malév csődjét követő felépülés során. Vonzó ajánlatot kínáltunk új partnereinknek budapesti ingatlan piacon, ahol jelentős a verseny. Ez lesz az első lépés a repülőtér déli részén kialakítandó, közúton is könnyen megközelíthető Business Park fejlesztésében, amely optimális csatlakozást biztosít majd a 4-es főúthoz és az M0-ás körgyűrűhöz egyaránt” – mondta el René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója.

Vissza az elejére

Kettős Wizz Air járatnyitó!

Egyszerre két új járat elindulását is ünnepelhették pénteken a budapesti repülőtér betonján: a magyar diszkont légitársaság ezentúl Genfbe és Kijevbe is közlekedik a magyar fővárosból.


Az első genfi járattal érkezett Budapestre Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, hogy röviddel később Kam Janduval, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatójával együtt már a kijevi járat lila színű szalagját vágják át és indítsák el jelképesen és a valóságban is a gépet Ukrajna fővárosába.

A kijevi járat elindítását még szeptemberben jelentették be, amikor a Wizz Air a kormányközi légügyi megállapodás alapján elnyerte az üzemeltetés jogát. A magyar diszkont légitársaság jól ismert, 180 személyes Airbus A 320-as típusú gépei a téli ünnepi időszakban (a pravoszláv naptár szerint két héttel később van karácsony és újév is), azaz január végéig hetente négyszer (hétfő, szerda, péntek és vasárnap) indulnak Kijev Zsuljani repülőterére. A menetrendet úgy állították össze, hogy mind az üzleti célból utazóknak, mind a turistáknak megfeleljen. A tervek szerint 2013. márciusától már naponta közlekedik Wizz Air járat Budapest és Kijev között.



A kettős járatnyitón Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója kijelentette: „Őszinte örömmel üdvözöljük a két új Wizz Air járat elindítását a mai napon. Kijev rendkívül fontos úticél az üzletembereknek és a turistáknak egyaránt, biztos vagyok benne, hogy az új Wizz Air járat sikeres lesz. Ami pedig Genfet illeti, a svájci város egész évben ragyogó lehetőségeket kínál, az új svájci járat pedig bővíti a budapesti repülőtér kínálatát.”

Az első időszakban heti három genfi járattal tervez Budapesten a Wizz Air, amelynek gépei hétfőn, szerdán és pénteken 06.55-kor szállnak fel a magyar főváros repülőteréről és 08.45-kor szállnak le a francia határ mellett fekvő svájci nagyváros repülőterén.

Daniel de Carvalho, a Wizz Air kommunikációs igazgatója így nyilatkozott: „Különösen örülünk annak, hogy még az újév beköszönte előtt elindíthattuk ezt a két járatot. Az egyre növekvő piaci igényeknek megfelelően mostantól magas szintű kiszolgálást nyújthatunk alacsony áron az üzleti utazóknak és a turistáknak menetrendszerű járatainkkal Genfből és Kijevből is. A Duna két partján fekvő Budapest szépsége látogatók ezreit ejti rabul évről-évre. A két útvonalon vadonatúj Airbus A 320-asokkal repülünk a svájci és az ukrán utasok megelégedésére.”

Vissza az elejére

Elindult a Wizz Air Budapest – Tel Aviv járata!

Ma délután 175 utassal a fedélzetén elindult a Wizz Air magyar diszkont légitársaság Budapest-Tel Aviv járata.


Az elindulás előtt az Airbus A 320-as típusú gépet és utasait a betonon Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója és Ilan Mor, Izrael Állam magyarországi nagykövete búcsúztatta.

A 180 személyes A 320-as majdnem teljesen telt házzal, 175 utassal a fedélzetén indult el a délutáni órákban Budapestről. A menetrend szerint a Wizz Air gépe 15.25-kor indul Budapestről majd három és félórányi repülés után helyi idő szerint 19.40-kor landol Tel Aviv Ben Gurion repülőterén. A Wizz Air járat 50 perces fordulóidővel, helyi idő szerint 20.30-kor száll fel és 23.00-kor érkezik Budapestre.



A járat elindítását 2012 szeptemberében jelentette be a Wizz Air és rövid idő alatt annyira népszerűnek bizonyult, hogy az eredetileg tervezett heti három járat helyett máris heti négyre (hétfő, kedd, csütörtök és szombat) kellett emelni a frekvenciát a téli menetrendi időszakban. A Wizz Air azt tervezi, hogy a nyári menetrendben június 15-től már naponta közlekedik Budapest és Tel Aviv között.

„Nagyon örülünk, hogy elsőként ajánlhatjuk alacsony árainkat a Budapest-Tel-Aviv útvonalon” – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. „Az izraeli és magyar utasok korábban éveken át arra kényszerültek, hogy drágán vásároljanak repülőjegyet, ám a Wizz Air alacsony árainak köszönhetően most tovább erősödhet az üzleti és szabadidős turizmus a két ország között. Annak érdekében, hogy kielégítsük az alacsony áraink iránti magas keresletet, a 2013-as csúcsszezonban napi rendszerességgel indítjuk gépeinket Budapest és Tel-Aviv között. Reméljük, hogy a mai első tel-avivi járat után további izgalmas útvonalakat ajánlhatunk utasainknak hála útvonalhálózatunk bővülésének.”

„Budapest Airport nevében örömmel üdvözöljük, hogy elindult a Wizz Air Budapest-Tel-Aviv járata” – mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Ezzel végre pont kerül egy régóta húzódó ügy végére, amely most mindkét ország utasainak a megelégedésére megoldódott. Az Izraelbe tartó magyar utazók számára mostantól bővül a választék és könnyebben eljuthatnak a világ egyik leggazdagabb kulturális célpontjába, míg az izraeli utazóknak több lehetőségük nyílik, hogy Magyarországra utazzanak, akár üzleti-, akár szabadidős célból.”

Vissza az elejére

Gyermekbarát repülőtéri terminál

A Budapest Airport átadta a vadonatúj Baby Lounge-ot, vagyis baba-mama várót a 2B terminál tranzit területén.


Az első vendégek a XVIII. kerületi Martinovics téri óvoda gyermekei voltak, akik a helyszínen egyúttal a Mikulással is találkoztak. A baba-mama várót a Budapest Airport még komfortosabbá és barátságosabbá alakította, amelyben ezentúl játszósarok, vidám színekkel és figurákkal dekorált fal, rajztábla és modern pelenkázó- és szoptatóhelyiség is található.



Bámulatos változáson esett át a Budapest Airport 2B terminálján a frissen felújított ún. Baby Lounge: vidám színek és otthonos hangulat várja a budapesti repülőtér legfiatalabb utasait. Olyan festést kapott a Lounge, amely mesés, mégis nemzetközi hangulatot teremt. A színes rajzfigurák mellett 13 nyelven olvasható a felirat, hogy minek mi a neve. Az újragondolt váróban a gyermekeknek is élmény lesz a felszállás előtt a tranzitban eltöltött idő. A kisebbek számára berendezett, mintás szőnyeggel borított interaktív játszósarok, valamint a nagyobbaknak szánt mini sátor-alagút remekül lefoglalja az örökmozgó csemetéket.

A Budapest Airport a kismamákra is gondolt: egy függönnyel elválasztható sarokban egy kényelmes fotel nyújt lehetőséget szoptatásra.

Gyermek váróhelyiséghez méltóan az első vendégek a XVIII. kerületi Martinovics téri óvodából érkeztek, mintegy harmincan, hogy alapos „terheléses próbának” tegyék ki a létesítményt. Legnagyobb meglepetésre, nem sokkal később megjelent a Mikulás is, aki egyébként egész nap a reptér termináljain fogadja az utasokat. A Télapó külön ajándékokat hozott mind a húsz óvodás gyermeknek, akik megmutatták, hogy idén sem felejtették el a Mikulás-dalokat.

„A többórás repülőút kimerítő és unalmas egy kisgyermek számára, a repülőtéri várakozás azonban mostantól nem lesz az” – mondta a váróhelyiség megnyitóján René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. Hozzátette: „Igazi meglepetést, különleges élményt szerettünk volna nyújtani utasaink számára, akik kisgyermekkel nem-schengeni országba utaznak, így már nem csak a SkyCourtban, hanem az útlevél ellenőrzés után, a 2B Terminálon is találnak kifejezetten a számukra épített váróhelyiséget.”

Vissza az elejére

Építőipari Nívódíjas lett a SkyCourt

A magyar építészet egyik legrangosabb elismerését, az Építőipari Nívódíjat kapta idén a Budapest Airport új terminálépülete, a SkyCourt.


A tavaly átadott repülőtéri épület ezzel már a harmadik komoly elismerését szerezte a megnyitás óta. Az elismerésről szóló oklevelet csütörtökön vehette át az épületet megálmodó Középülettervező Zrt, a fővállalkozó KÉSZ Építő Zrt, és a beruházó Budapest Airport képviselője.

Nívódíjjal jutalmazta az ÉVOSZ (Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége) által felkért bírálóbizottság a budapesti repülőtér új terminálépületét. A SkyCourt (Égi Udvar) névre keresztelt beruházást 2011. március végén vehette birtokba az utazóközönség, azóta pedig több rangos hazai és nemzetközi elismerést is kapott az épület. A repülőtéri terminál a tíz meghirdetett kategória közül a középület kategóriájában díjazták a pécsi Kodály Központtal együtt. Az Építőipari Nívódíjat a fővállalkozó mellett a tervező és a beruházó is megkapja, az épületen pedig később egy bronz emléktáblát helyeznek el.

A SkyCourt az utóbbi évek egyik legnagyobb fejlesztése a budapesti repülőtéren. A Budapest Airport a BUD Future program keretein belül felújította és bővítette a 2. Terminált. A beruházás teljes költségvetése mintegy 100 millió eurót, azaz 28 milliárd forintot tett ki. A kivitelező KÉSZ Zrt. Tima Zoltán és a Középülettervező csapat tervei alapján valósította meg az impozáns terminált. A kiváló minőségben elkészült épület az átadás óta több rangos hazai és nemzetközi díjat és elismerést kapott.



„Ez a komplexum a KÉSZ, a Budapest Airport és az ország közös sikere. Büszkék vagyunk, hogy munkánkat ismét elismerték” – jelentette ki Pintyőke Marcell a KÉSZ Csoport marketing- és kommunikációs igazgatója. Hozzátette: „Számunkra az elismerés azt jelenti, hogy Magyarország első számú repülőtere újjászületett, Budapest pedig egy emblematikus épülettel lett gazdagabb.”

„Külön öröm számomra, hogy ezzel a díjjal vezető magyar építészek a Budapest Airport, Tima Zoltán, a Közti, illetve a kivitelezés terén a KÉSZ közös teljesítményét ismerték el,” – mondta Stephan Schattney. A Budapest Airport Zrt. repülőtér-fejlesztési igazgatója hozzátette: „Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy a legelső vázlatoktól, majd tervrajzoktól kezdve a kivitelezésen át az átadásig részese lehettem ennek a projektnek. Most, hogy a tavaly márciusi megnyitó óta már több mint 10 millió utas használta a létesítményt, azt gondolom, kijelenthetjük: mind a tervezés, mind pedig a kivitelezés kiválóan szolgálja az épület rendeltetését; kényelmesebbé és izgalmasabbá teszi a légiközlekedést az emberek számára. Emellett a SkyCourt tervezésében rejlő fantasztikus rugalmasságot is ki kell emelni, hiszen az épület új követelmények és forgalmi igények mellett is kiválóan megállja a helyét.”

Építőipari nívódíjjal azokat az építőipari szereplőket és munkájukat jutalmazzák, akik nemcsak maradandót alkotnak - magas minőségen, hanem az építőipar megítélését, becsületét is javítják. A Bíráló Bizottság a szempontok között kivitelezés minőségét, a funkciónak megfelelő megoldásokat és a kedvező üzemeltethetőséget is vizsgálták, de fontos még a tervezők és a kivitelezők közötti együttműködés. Idén olyan beruházások kaptak Nívódíjat, mint a Móra Ferenc híd az M43 autópályán, a szegedi Árkád bevásárlóközpont, a Makói Városi Fürdő, vagy a vörösiszap katasztrófa által érintett településeken új lakóépületek és közművek tervezése engedélyeztetése és kulcsrakész kivitelezése.

Vissza az elejére

Budapest Airport: rohamosan csökkenő szén-dioxid kibocsátás

Éves szinten összesen 10 százalékkal mérsékelte szén-dioxid kibocsátását a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A cég 2012-ben számított emissziós adatai alapján megállapítható, hogy több mint egy teljes havi átlagos CO2-mennyiséggel csökkent a budapesti repülőtér úgynevezett karbon lábnyoma, ami az éghajlatváltozást előidéző környezetterhelés elfogadott mutatószáma.


A kibocsátás újabb jelentős csökkenése egyrészt a Malév csődje nyomán bekövetkezett forgalom-visszaesés számlájára írható, ugyanakkor a Budapest Airport tudatos energiaracionalizálási tevékenységével egyaránt magyarázható. Tény, hogy a nemzeti légitársaság csődje önmagában is jelentős szén-dioxid kibocsátást eredményezett, de emellett a repülőtéri cég környezetvédelmi folyamatos erőfeszítéseit igazolja, hogy az emissziós adatok már évek óta egyre kedvezőbben alakulnak. A kibocsátás még az utasforgalmi szempontból rekordévnek tekinthető 2011-ben is csökkent, méghozzá közel 8 százalékkal. Tavaly a hatékony energiafelhasználás eredményeként egyebek mellett 850 000 köbméter földgázt sikerült megspórolni a repülőtéren, ami hozzávetőleg megegyezik egy őszi hónap fogyasztásával vagy 280 családi ház éves energiaigényével és a felhasználással együtt járó szén-dioxid kibocsátással.

A Budapest Airport 2007-ben hirdette meg energiaracionalizálási stratégiáját, amelyet évről-évre továbbfejleszt a repülőtér fenntartható fejlődése érdekében. A program részeként a cég egyebek mellett felújította a futópályák és repülőgép állóhelyek, valamint az irányítótorony fénytechnikai rendszerét, továbbá – hatékony létesítménygazdálkodásának köszönhetően - jelentősen csökkentette földgázfelhasználását is. A Budapest Airport egyedi céljaira fejlesztett napkollektor rendszert telepített az 1-es terminál tetejére, amely akár a teljes terminál használati-melegvíz ellátását is biztosítani tudja, valamint speciális szélturbinákat helyezett üzembe az egyik szolgálati parkoló területén.

A repülőteret üzemeltető cég környezetvédelmi erőfeszítéseit korábban az európai repülőterek szakmai szervezete (ACI Europe) is elismerte azzal, hogy úgynevezett karbon akkreditált minősítést adott a budapesti repülőtérnek. Az akkreditáció egy kizárólag repülőterekre kidolgozott nemzetközi minősítési rendszer, melyet a szektor üvegházhatású-gázkibocsátásának csökkentése érdekében hoztak létre. A 2010 óta alkalmazott módszertan alapján nem csak a gáz, hanem a vételezett villamosenergia-fogyasztás, és a Budapest Airport tulajdonában álló gépkocsik üzemanyag felhasználása is beleszámít a végső értékbe.

Vissza az elejére