Címlap » Partnerek » Turizmus

2013. július-augusztus

A Budapest Airport „Internetes Járatinformációs Tájékoztató Rendszer” szolgáltatása *** Kártyás fizetés a reptéri parkolókban *** Három főváros egy járattal: érkezik a Belavia *** Elindult a Wizz Air isztambuli járata *** 75 éves a Budapest-Varsó légi járat! *** Visszatér a Jet2.com Leeds-Budapest járata *** A Budapest Airport üdvözli a Wizz Air új moszkvai járatát *** Elképesztő, de megcsinálta: foggal húzta el az Airbust! *** Egy millió eurós zajvédelmi beruházás *** Megérkezett a Sólyom Hungarian Airways első gépe


A Budapest Airport „Internetes Járatinformációs Tájékoztató Rendszer” szolgáltatása

A szolgáltatás részeként a Budapest Airport valós idejű járatinformációs napi menetrendi adatokat biztosít az Interneten keresztül*.


A szolgáltatás neve FOI - FIDS Over Internet (FIDS – Flight Information Display System - Járatinformációs Tájékoztató Rendszer). Az előfizető partnerhez így eljuttatott információ megegyezik a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér termináljainak területén látható járatinformációs monitorok képével, mind design, mind tartalom és frissülési periódus tekintetében is. Igény esetén – külön megállapodás és díj ellenében – a Budapest Airport egyedi képernyőképet is tud biztosítani. Mivel a szolgáltatás HTTPS alapú, így a partner megjelenítő eszközén csak egy kompatibilis böngészőre (például Google Chrome) van szükség.



A szolgáltatás mennyiségi mutatója a futtatható adatstreamek száma. Egy adatstream egyidőben egy oldal megjelenítését teszi lehetővé, de lehetőség van egy adatstreamben több oldal rotációval történő megjelenítésére is. A szolgáltatás a Repülőtér mindenkori nyitvatartási idejében (jelenleg helyi Idő szerint 04.00 – 24.00) garantált, habár az adatstream – a karbantartási időszakokon kívül –folyamatosan elérhető.

A szolgáltatás díja:
- Első stream: 100 EUR+ÁFA/hó
- Minden további stream: 75 EUR+ÁFA/hó

További információ: igi@bud.hu.

* A szolgáltatás ára a Budapest Airport oldali szolgáltatásokat foglalja magában, így nem tartalmazza a szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges megfelelő sávszélességű Internet elérést a partner oldalán, a megfelelő minőségű és felbontású megjelenítő eszközt, valamint az eszköz felszerelését, installálását, karbantartását.



Back to top

Kártyás fizetés a reptéri parkolókban

Júliusra, vagyis a nyári nagy utazási szezonra az összes repülőtéri parkolóautomatát bankkártya leolvasó készülékkel látta el a Budapest Airport, így az ügyfélszolgálati irodák mellett már az összes fizető ponton lehetőség van a kártyás fizetésre a repülőtéren. Az utasok és autósok által régóta várt parkolói szolgáltatásra egyelőre még nincs sok példa az országban.


A budapesti repülőtér parkolóiban található valamennyi fizetőautomatánál lehetővé vált a bankkártyás fizetés. A kártyás terminálok az elmúlt napokban jelentek meg a repülőtéren található valamennyi parkolóban, mind a 15 automata készpénz elfogadó nyílásai mellett, a fejlesztés pedig azonnal elérhetővé vált az autósok számára. A kártyás fizetési lehetőség megmaradt az ügyfélszolgálati irodákban is. A bankkártya terminállal ellátott fizetőautomata Magyarországon még viszonylag ritka, a Budapest Airportnak viszont, nemzetközi repülőtér lévén a nemzetközi trendekkel kell tartani a lépést.

A Budapest Airport a jelenleg elérhető legjobb technológiák közül választott, ennek értelmében a legelterjedtebb bankkártya és hitelkártya típusok (MasterCard, VISA és hamarosan American Express) mellett lehetőség van érintésmentes (PayPass, PayWave) fizetésre is. A kártyát is elfogadó parkoló automaták bevezetése újabb fontos mérföldkő abban a nagyszabású fejlesztési tervben, amelyben a Budapest Airport tavaly augusztus óta több lépésben teljesen megújította a parkolási rendszerét. Az új rendszernek köszönhetően átláthatóbb és kényelmesebb lett a szolgáltatás, miközben a közlekedés biztonságosabbá vált.

„Nagyon örülünk, hogy végre elindíthattuk ezt az utasaink által már nagyon várt szolgáltatást a parkolóinkban.” – jelentette ki Manel Moreno, a Budapest Airport közúti előtér szolgáltatások vezetője. Hozzátette: „Alig egy éve kezdtük el a repülőtéri parkolás teljes megújítását, aminek köszönhetően ma már nemzetközi színvonalú szolgáltatást nyújtunk az autósok számára.”


Vissza az elejére

Három főváros egy járattal: érkezik a Belavia

Már foglalni is lehet a Belavia fehérorosz légitársaság szeptemberben induló új járatára, ami egyszerre három fővárost köt össze: Minszket, Budapestet és Belgrádot. Az új járat tovább növeli a Budapestről elérhető közép- és kelet-európai fővárosok számát, ami erősíti a budapesti repülőtér régiós szerepét.


Szeptember 19-től egyszerre két különleges desztinációval bővül a Budapest Airport kínálata: Fehéroroszország fővárosa, Minszk még soha nem volt közvetlen járattal elérhető Budapestről, Szerbia fővárosa Belgrád pedig a Malév leállása óta hiányzott a kínálatból. Szeptembertől mindkét fővárosba a fehérorosz Belavia légitársaság gépeivel lehet eljutni, miután megkapták a repülési jogot heti két alkalommal a Minszk – Budapest – Belgrád – Budapest – Minszk útvonalra. A járatok minden héten hétfőn és csütörtökön közlekednek.

Hosszú, többfordulós tárgyalássorozat során sikerült a Budapest Airport szakembereinek elérni, hogy a Belavia gépei két városba is eljussanak Budapestről, ezzel pedig a magyar fővárosból elérhető járathálózat térképéről két ún. fehér folt is eltűnt. A Belavia már a második légitársaság, amely a Budapest Airport új kedvezményrendszerét igénybe veheti, amit a budapesti repülőtér kifejezetten az alacsony járatszámmal rendelkező útvonalak beindításának ösztönzésére hozott létre: egyéves üzemelés után mind a belgrádi, mind pedig a minszki járatok után 50 %-os jóváírást kap a légitársaság a befizetett utaskiszolgálási díjból.

A Belavia a tervek szerint elsősorban ötvenszemélyes Bombardier CRJ-100/200 típusú repülőgépekkel teljesíti az útvonalat. A járat menetrendje kényelmes utazástervezést tesz lehetővé és igazodik az üzleti utazók és a turisták igényeihez egyaránt.

„Örömmel üdvözöljük a budapesti repülőtéren a Belavia légitársaságot, mint a legújabb szolgáltatót. Az előrejelzések szerint az új járat nagyon fontos összeköttetést hoz létre a három főváros között” – mondta el Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „Ennek az az új járatnak a bejelentése nem sokkal követi a Bulgaria Air szófiai járatának elindítását, ami nagyon jól mutatja a budapesti repülőtér - mint közép-európai központ - vonzerejét.”

„A maga nemében egyedülálló járat három európai fővárost kapcsol össze.” – hangsúlyozta Anatolij Guszarov, a Belavia – Belarusian Airlines vezérigazgatója. Hozzátette: „Az üzleti utazókra és turistákra egyaránt számítunk az új útvonalon. Biztos vagyok benne hogy a járat a magyar, a fehérorosz és a szerb utazási irodák figyelmét is felkelti. Az is egészen biztos, hogy az új légi útvonal növeli majd a Minszken keresztül átszálló utasok számát is.”

A Belavia – Belarusian Airlines a Belarusz Köztársaság legnagyobb légitársasága. Központja a Minszki Nemzetközi repülőtér, ahonnan 42 európai és ázsiai repülőtérre üzemeltet közvetlen járatokat. A Belavia flottáját jelenleg 12 db Boeing 737, 4 db Bombardier CRJ-100/200, 2 db Embraer E-175 és 3 db Tupoljev Tu-154M típusú repülőgép alkotja.



Vissza az elejére

Elindult a Wizz Air isztambuli járata

Felszállt a Wizz Air első, menetrend szerinti isztambuli járata. A légitársaság mostantól heti négy alkalommal, hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap közlekednek Budapest és Isztambul között, de a Wizz Air azt tervezi, hogy jövő márciustól már naponta repül a török nagyvárosba. Az új járat egyike annak a számos útvonalnak, amiket a Wizz Air idén jelentett be.


Kifejezetten nagy volt az igény az újabb isztambuli járatokra, amit az első repülőgép töltöttsége is alátámaszt. A 180 személyes Airbus A320-on 164 utas indult Törökországba. A Wizz Air mostantól minden héten hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap indul Budapestről az isztambuli Sabiha Gökçen repülőtérre, a jövő nyári menetrendben pedig már napi járatként szerepel a tervek szerint. Az első járaton utazott Sinka „Popeye” Zsolt erőművész, aki a repülőtéren vehette át a sikeres világrekord megszerzéséről szóló díszoklevelet, amit június 20-án, egy Wizz Air repülőgép foggal történő elhúzásával ért el.

Az új járat vasárnap kivételével reggel 9:45-kor száll fel Budapestről, helyi idő szerint 12:40-re ér Isztambulba. Visszafelé 13:10-kor indul, itthoni idő szerint pedig 14:10-kor száll le. Vasárnaponként bő másfél órával később közlekedik. Ez a menetrend egyaránt kedvez az üzleti utazóknak és a turistáknak is. A török gazdaság meggyőző fejlődése Isztambult az üzleti utasok természetes utazási célpontjává teszi, emellett turisták tömegei keresik fel a világ minden tájáról a Boszoprusz két partján fekvő történelmi város látványosságait.

„Nagyon jó hír számunkra és az utazóközönség számára egyaránt, hogy a Wizz Air révén újabb járatokkal gazdagodott a Budapest-Isztambul útvonal” – jelentette ki Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója. Hozzátette: „biztosak vagyunk benne, hogy a járat sikeres lesz, ráadásul a török nagyváros egy másik repülőterét kínálja az utasoknak, ami jól kiegészíti a már meglévő szolgáltatást Turkish Airlines nyújt és amely szintén növelte a kapacitását az elmúlt két évben.”




Vissza az elejére

A Budapest Airport üdvözli a Wizz Air új moszkvai járatát

A Budapest Airport üdvözli, hogy a Wizz Air magyar légitársaság 2013. szeptember 23. hétfőtől megkezdi rendszeres repüléseit Moszkva Vnukovó repülőterére. Az új Wizz Air járat és az új moszkvai repülőtér (az Aeroflot Moszkva Seremetyevó repülőterére kínál járatokat) bővíti a választékot a budapesti utasok számára és egyúttal egy sor orosz belföldi és közép-ázsiai desztinációra kínál átszállási lehetőséget.


A Wizz Air első járata Moszkva Vnukovó repülőterére 2013. szeptember 23-án, hétfőn indul a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A Wizz Air jól ismert lila-pink festésű Airbus A320-asai 11:05-kor szállnak fel és moszkvai időben 15:30-kor érkeznek – a Wizz jelenlegi menetrendje szerint. Így pl. az üzletemberek számára lehetővé válik, hogy még az érkezés napjára beiktassanak egy késő délutáni megbeszélést az orosz fővárosban. A Wizz Air heti öt alkalommal repül Moszkvába: hétfőn, szerdán, csütörtökön, pénteken és vasárnap. A moszkvai Wizz Air járat 16:05-kor száll fel Vnukovóról és 16:40-re érkezik Budapestre (a két főváros közötti kétórás időeltolódás miatt).

Ezzel másfél év alatt a Wizz Airnek sikerült megszereznie a repülési jogokat négy fontos, nem-EUs desztinációra (Kijev, Tel Aviv, Isztambul és Moszkva), ahová korábban a Malév repült és amelyek becslések szerint évente mintegy 200 000 utast jelentenek Budapest és a magyar idegenforgalom számára. Egyes útvonalakon, ahol a Malév-csőd nyomán csak egy légitársaság repült, emiatt előfordulhatott, hogy a jegyek 30-50 %-kal drágultak – desztinációtól és osztálytól függően. Így fordulhatott elő olyan anomália, hogy Budapestről drágább volt Moszkvába repülni, mint Bécsből. A Wizz Air új moszkvai járatára akár 10 999 forint áron is lehet egyirányú jegyet vásárolni.

„Biztos vagyok abban, hogy nagyon nagy piaci igény van a Wizz Air moszkvai járatra és a Budapest Airport nevében sok sikert kívánok légitársasági partnerünknek” – jelentette ki Patrick Bohl, a Budapest Airport járat- és üzletfejlesztési vezetője. Hozzátette: „az új Wizz Air járat és az új moszkvai repülőtér kiváló utazási célpont lesz - ráadásul igen versenyképes áron.”

A Wizz Air új célállomása, a vnukovói repülőtér 28 kilométernyire délnyugatra fekszik Moszkva belvárosától. Vnukovóról a vadonatúj gyorsvasút 35 perc alatt szállítja az utasokat Moszkva belvárosának Kijevi Pályaudvarára. A Vnukovó Nemzetközi Repülőtér tavaly 9 millió 460 ezer utast fogadott és indított és egy sor jelentős orosz légitársaság bázisaként is szolgál.


Vissza az elejére

75 éves a Budapest-Varsó légi járat!

1938. július 1-jén indult el a Budapestet és Varsót összekötő első hivatalos repülőjárat, amit a lengyel LOT és a magyar Malért (Magyar Légiforgalmi Rt.) üzemeltetett közösen. A történelmi járat utasait a Budapest Airport és a LOT Polish Airlines köszöntötte a repülőtér terminálján.


Történelmi pillanat volt ma a budapesti repülőtéren: éppen 75 évvel ezelőtt szállt fel az első hivatalos kereskedelmi járat, ami a Varsó és Budapest közötti 541 kilométeres távolságot megtéve új fejezetet nyitott a közép-európai légiközlekedés fejlődésében. Az évforduló alkalmából a Varsóba induló utasokat és a LOT repülőgépének személyzetét különleges tortával és emléklappal lepte meg a Budapest Airport. Az idén 84 éves lengyel légitársaság gépei eddig összesen 3,8 millió utast szállítottak Varsó és Budapest között.

A magyar és a lengyel főváros összekötő járatot a LOT és a Malert kezdte közösen üzemeltetni Junkers JU-52 típusú repülőgépekkel. A járat hamar népszerű lett, két hónappal később, 1938 szeptemberében újabb járat indult a LOT üzemeltetésében a Varsó-Krakkó-Budapest útvonalon, egy évvel múlva pedig már a Varsó-Budapest-Belgrád, valamint a Budapest-Velence-Róma járatokat is elindította a lengyel nemzeti légitársaság. A járatok a II. Világháború kirobbanásáig üzemeltek. A háború után 1947 októberében indították újra a Varsó-Budapest járatot, amit a LOT és a Malév egészen a magyar nemzeti légitársaság leállásáig közösen üzemeltetett.



A járat fennállása óta számos géptípus megfordult Budapesten, amit a LOT üzemeltett. A korai időszakban DC-2, Lockheed L14H Super Electra, Lisunow Li-2 gépek közlekedtek, őket követte az Iljusin Il-14 és Il-18, a sugárhajtású típusok közül először a Tupoljev Tu-134 és Tu-134A, később a gazdaságosabb típusok, mint az ATR-72, Boeing B-737 következtek, valamint a jelenleg használt Embraer ERJ-170 és 175 repülőgépek. Idén januárban a LOT több alkalommal is legújabb beszerzésével, a hosszú távú járatokra tervezett Boeing 787 Dreamlinerrel érkezett Budapestre.

A háromnegyed évszázada fennálló légi összeköttetés megünneplése alkalmából a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója, Kam Jandu méltatta a lengyel légitársaság és a varsói járat szerepét: „örömmel gratulálunk a LOT Polish Airlines töretlen sikerének, ami jól tükrözi a hagyományosan szoros lengyel-magyar barátságot a gazdasági életben és a turizmusban egyaránt. A LOT a Budapest Airport fontos partnere, hiszen kiváló összeköttetést nyújt a magyar utazóközönség számára a világ 60 városában Európától Amerikán át Ázsiáig.”


Vissza az elejére

Visszatér a Jet2.com Leeds-Budapest járata

Jövő év áprilisától újra utazhatunk a Jet2.com diszkont légitársaság fedélzetén Leeds Bradford repülőterére. Ezzel négyre emelkedik a Jet2.com légitársaság gépeivel elérhető brit városok száma (Edinburgh, Manchester és East Midlands mellett), amelyekbe összesen heti 11 járattal lehet eljutni Budapestről.


2014. április 3-tól újra repülnek a Jet2.com légitársaság gépei az angliai Leeds és Budapest között. A légitársaság 2004 óta jár a budapesti repülőtérre, azóta pedig folyamatosan fejleszti a Magyarországról elérhető járathálózatát. A leedsi járat hetente kétszer, csütörtökön és vasárnap közlekedik majd Boeing 737-es típusokkal, a Jet2.com jegyfoglalási rendszerében már megtalálható az újabb úti cél.

Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója a Leeds – Budapest járat újraindításával kapcsolatban elmondta: „Örömünkre szolgál, hogy a Jet2.com felújítja a Leeds Bradford-i járatot. A dinamikusan fejlődő Yorkshire-i régió egyetlen közvetlen légi összeköttetéseként a járat kétségtelenül sikeres lesz mind a kiutazó, mind pedig a beérkező utazók körében.”



Steve Heapy, a Jet2.com vezérigazgatója elmondta: „Örömmel jelentjük be hűséges magyarországi ügyfeleink körében igen népszerű Leeds Bradford-i repülőjárataink visszatérését. Leeds Bradford az Egyesült Királyság legnagyobb régiója, Yorkshire grófság kapuja, amely a 2014-es Tour de France országúti kerékpáros verseny nyitányának is otthont ad. Biztos vagyok benne, hogy az egyre bővülő budapesti programunk ugyanúgy sikeres lesz.”

Kétséget kizáróan a Jet2.com diszkont légitársaság kínálja a legtöbb közvetlen brit úticélt a budapesti utasok számára. A 2014 áprilisában visszatérő Leeds mellett Edinburgh, Manchester és East Midlands repülőterei is rendelkezésre állnak az utasok számára, összesen heti 11 járattal, amivel Nagy-Britannia gazdasági és turisztikai szempontból legfontosabb régiói szinte mind elérhetők.

A mintegy 800 ezres lakosú Leeds Anglia egyik meghatározó regionális központja. A város történelme egészen az i.sz. V. századig nyúlik vissza. Felemelkedését az ipari forradalomnak köszönheti, amikor is Leeds a gyapjúgyártás fellegvára lett. A nagyvárost jelenleg London után Nagy-Britannia második legfontosabb pénzügyi- és üzleti központjaként tartják számon. Emellett nagyon fontos a helyi idegenforgalom is: Leeds-et évente mintegy másfél millió turista keresi fel. Leeds emellett jól ismert híres focicsapatáról, a Leeds Unitedről is, amely jelenleg az ottani másodosztálynak megfelelő Football League Championship bajnokságban játszik. Stadionjuk a szigetország 11. legnagyobb sportlétesítménye, mintegy 40 ezer férőhellyel.


Vissza az elejére

Elképesztő, de megcsinálta: foggal húzta el az Airbust!

Hihetetlen, a Guinness-rekordok könyvébe való sportteljesítményt mutatott be ma délelőtt Sinka „Popeye” Zsolt magyar erőművész: emberi erővel, egészen pontosan foggal húzta el a Budapest Airport 1. Termináljának forgalmi előterén a Wizz Air magyar légitársaság egyik Airbus A 320-as típusú, 180 személyes repülőgépét.


A rekordbeállítást cseppet sem segítette az időjárás: délelőtt fél tizenegykor a levegő hőmérséklete 31,3° Celsius volt, míg a beton már 43,3° Celsiusra hevült fel. A különleges mutatványhoz a Wizz Air egyik gépét kölcsönadta, amely két járat között tett egy gyors kitérőt az 1. Terminálra. Ennek a gépnek a fedélzetén érkezett át a rekord-kísérlet helyszínére a 2. Terminál előteréről Sinka „Popeye” Zsolt, hogy aztán nekigyürkőzzön az emberfeletti feladatnak.

Az 1. Terminál teraszán számos érdeklődő, támogató és szurkoló, lent a betonon pedig kamerák hada, újságírók, tévéstábok követték figyelemmel az előkészületeket. A rekordkísérlethez a Wizz Air, a Budapest Airport, a Malév Ground Handling és a Lufthansa Technik Budapest szakembereinek szoros együttműködése kellett, hiszen Magyarország erős emberének testi épségére éppúgy vigyázni kellett, mint a méregdrága és vadonatúj repülőgépre, no meg a repülőtér biztonsági előírásait is be kellett tartani.

Minden jelenlévő alaposan meglepődött, amikor Sinka „Popeye” Zsolt az 50 tonnát meghaladó tömegű repülőgép orrfutójához erősített kötelet a fogai közé vette, nekifeszült és egyre gyorsuló tempóban húzni kezdte a gépet. Sokan már attól tartottak, hogy az Airbus A 320-as meg sem áll, amikor végre a kabinban a pilóta lefékezte a gyorsan mozgó monstrumot. A hitelesítő mérésen megdöbbentő adatok láttak napvilágot: Sinka „Popeye” Zsolt az ötven tonnát meghaladó tömegű A 320-as repülőt 52 mp alatt pontosan 39,2 méterre vontatta el!

A Guinness-rekord tehát megvan, a hitelesítésre természetesen a helyszíni ellenőrök jelentése alapján még néhány hetet várni kell. A rekord beállítást a helyszínről követte Dr. Nébald György, a sportállamtitkárság főosztályvezetője, olimpiai- és világbajnok kardvívónk is.



„Kicsit tartottam a szokatlanul nagy melegtől, hiszen a korábbi főpróbán ideális hőmérséklet, kb. 15 fok és borult ég volt, most meg szinte lövellte az arcomba a meleget a beton.” – osztotta meg a rekord beállítás közben szerzett tapasztalatait Sinka „Popeye” Zsolt, azután így folytatta: „Amikor már megmozdítottam a gépet, tudtam, hogy megcsinálom. Mindig az első pár méter a legnehezebb, utána már csak gyorsítani kellett. Ilyenkor szinte teljesen kizárom a külvilágot, csak a feladatra koncentrálok. Sokat segített a különleges repülőtéri atmoszféra is, hogy ennyiféle ember, szakértő és cég mind abban segített, hogy meg tudjam csinálni. Sikerült!”

„Nagy örömünkre szolgált, hogy a legnagyobb magyar légitársaság, a Wizz Air is aktív részese lehetett ennek a Guinness-rekordnak. Zsolt teljesítménye meggyőzött bennünket arról, hogy még további közös rekordokkal ejthetjük ámulatba a világot.” – hangsúlyozta Tamara Mshvenieradze, a Wizz Air magyarországi kommunikációs vezetője. Némi iróniával hozzátette: „Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy a Wizz Air gépeit ezentúl sem fogjuk emberi erővel mozgatni a repülőtéren a vonatás helyett, erre csak kivételes képességű emberek képesek.”

„Különlegesen alapos előkészületek kellettek ahhoz, hogy siker koronázza a mai rekordot.” mondta Hardy Mihály, a házigazda Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Hozzátette: „Őszintén gratulálok Zsoltnak a rekordjához, hiszen elképesztő teljesítményt nyújtott ismét: egy ekkora repülőgép megmozdításához mi itt a repülőtéren egy 7 200 cm²-es, 265 lóerős (vagyis 195 kW teljesítményű) dízelmotorral felszerelt traktort használunk. Annak a vonóereje 25 000 kiló!”


Vissza az elejére

Egy millió eurós zajvédelmi beruházás

Mintegy háromszáz millió forint értékű zajvédelmi beruházással korszerű hajtómű próbázó létesítményt épített a Liszt Ferenc repülőtéren a Budapest Airport. A speciális hangelnyelő- és sugárterelő elemekből álló szerkezetet ünnepélyes keretek között ma avatták fel. A Budapest Airport zajvédelmi programjában is szereplő beruházáshoz hasonló fejlesztésre évtizedek óta nem volt példa Magyarországon. Az új létesítmény átadásán jelen volt Ughy Attila, a főváros XVIII. kerületének polgármestere, országgyűlési képviselő (FIDESZ) valamint számos környékbeli település polgármestere, önkormányzati képviselője.


A légijárművek karbantartása során a hajtóműveket időnként részleges, vagy maximális teljesítményen kell rövid ideig működtetni – a földön. Ez az eljárás a repülésbiztonság szerves része, hiszen csak olyan repülőgéppel szabad a levegőbe emelkedni, amelyeknek hajtóművei hibátlanul működnek. Ennek a tesztelésére van szükség az ún. hajtómű próbázó helyekre és mivel ez a művelet a felszállásokhoz hasonlóan jelentős hangkibocsátással jár, így egyik összetevője az úgy nevezett repülőtéri földi zajoknak. A Budapest Airport szakemberei most egy olyan csúcstechnológiájú hajtóműpróbázó bázist hoztak létre, amelynek segítségével zajvédő- és zajelnyelő falak alkalmazásával jelentősen csökkenthető az évente átlagosan százötven-kétszáz alkalommal végzett tesztelés során keletkező zajterhelés.

A hajtóművek földi próbái elsősorban a repülőtérrel szomszédos XVIII. kerületi Erzsébet-Bélatelep és Szemeretelep valamint a XVII. kerületi Rákoshegy bizonyos közösségei számára jelentettek problémát. A beruházás eredményeként valamennyi érintett településrészen jelentős mértékben javulhat az ott lakók életminősége, csökken a környezeti zajterhelés. Különösen jó hír a tizenhetedik kerületben élők számára, hogy az új próbahely révén a földi hajtómű próbák helyszíne két kilométerrel távolabb került a település legközelebbi ingatlanaitól.



A 12 méter magas és 107 méter hosszú létesítményt összesen 550 speciális hangelnyelő panel alkotja. Az elemek összeszereléséhez több mint 4000 csavart, az alaplemez elkészítéséhez pedig összesen nem kevesebb, mint 850 köbméter betont használnak fel. A létesítmény felépítéséhez összesen 41 tonnányi acélt használtak fel, kb. annyit, mint az itt tesztelt Boeing 737-esek és Airbus A 320-asok üres tömege. A korszerű zajvédelmi berendezést a Budapest Airport az egyesült államokbeli Blast Deflectors Inc. nevű cégtől vásárolta meg, majd a Weinberg’93 Kft. szakemberei építették fel.

„A Budapest Airport cseppet sem áll le a repülőtéri beruházásokkal, annak ellenére sem, hogy a Malév tavalyi csődje és a súlyosan megemelt telekadó kritikus pénzügyi helyzetbe hozta a céget” – jelentette ki az átadáson Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „az ehhez hasonló, felelős beruházásokkal azt szeretnénk elérni, hogy a környező települések lakói elsősorban a repülőtér közelségéből adódó számtalan előnyt élvezhessék az új munkahelyektől kezdve egészen a dél-pesti térség gazdasági fejlődéséig.”

„Továbbra is tartjuk a szavunkat és azon dolgozunk, hogy tovább javuljon az érintett lakosság életminősége.” Ezt hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatok, környezetvédelmi- és működésbiztonsági igazgatója. Az önkormányzati képviselőkkel közös szalagátvágás után emlékeztetett rá, hogy a Budapest Airport nemrég fejezte be önkénes zajszigetelési programját, amelynek során 2008-tól kezdve lakásonként több százezer forint értékben építettek be passzív zajvédelmi rendszereket a környéken lakók házaiba.

A hitelesített zajmérő berendezésekkel végzett átvételi tesztek során kiderült, az előírt 12 dB-nél jóval nagyobb mértékű a zajcsökkenés, akár a 20 dB-t is elérheti az új repülőtéri létesítmény zajelnyelő képessége. A tegnapi tesztek során egy Boeing 737-es hajtóművét 90 %-os teljesítményen működtették, miközben a zajvédő fal túloldalán, tíz méteres távolságban a műszerek mindössze 80 dB-es zajterhelést mértek, ami kb. a budapesti Nagykörúton csúcsforgalomban a járdán tapasztalható zajnak felel meg. Ez a zajterhelés a faltól távolodva rohamosan tovább csökken, így hajtóművezésből eredő zajt egyáltalán nem észlelték a XVIII. kerület szomszédos utcáinak lakói, igaz a gyorsforgalmi úton az autók és mellette a vasút sokkal nagyobb zajt bocsájtott ki.


Vissza az elejére

Megérkezett a Sólyom Hungarian Airways első gépe

Ma délután megérkezett Budapestre a Sólyom Hungarian Airways első, Boeing B 737-500-as typusú, HA-SHA lajstromjelű gépe. A korszerű utasszálító gép először egy alacsonyáthúzással „beköszönt” a repülőtérre, majd leszállt a ferihegyi betonon.


A gépet többszáz meghívott vendég, a hatóságok és a repülőtéri dolgozók, számos újságíró és spotter várta a betonon, ahol gépet a repülőtéri tűzoltók a szokásos diadalív vízsugárral köszöntötték. A hajtóművek leállítása után Varga Ernő kapitány és Schlotter József kapitány jelentette az első sikeres átrepülés végrehajtását Vágó József vezérigazgatónak. Utána az érdeklődők megtekinthették a Sólyom Hungarian Airways kényelmesen berendezett utaskabinját vagyis végigsétálhattak a fedélzeten. A repülőtér kerítése melletti, ún. Cargodombon is sokszázan várták a Sólyom első gépének érkezését.





Back to top