Címlap » Partnerek » Turizmus

2013. május-június

Budapest Airport: az eddigi legnépesebb Routes Europe konferencia büszke házigazdája *** Online parkolás Ferihegyen *** Nyáron nyit a repülőtéri kilátóterasz! *** Végleges búcsú a sátraktól Ferihegyen *** Megújult poggyászkocsi szolgáltatás *** Rotterdam-Budapest járat a Transaviával *** Török csemege: a Wizz Air Isztambulba indul! *** Megnyílt a szimulátor bázis *** Nyári divatkollekciók a SkyCourtban *** Szófiába a Bulgaria Airrel! *** Jumboval jön az EL AL *** A Budapest Airport üdvözli a Wizz bakui járatnyitását


Budapest Airport: az eddigi legnépesebb Routes Europe konferencia büszke házigazdája

Budapest Airport was proud to host the biggest Routes Europe ever in May. Over 4,000 face to face meetings were conducted during the busy three-day event with 1,100 aviation delegates, 115 airlines, 350 airports and an impressive number of international exhibitors enjoying terrific networking in the SYMA sports centre and conference facility.


A Budapest Airport büszke arra, hogy májusban az eddig legnagyobb részvétel mellett rendezhette meg – házigazdaként - a Routes Europe konferenciát Magyarországon. A háromnapos esemény során a 115 légitársaság, 350 repülőtér és a számos nemzetközi kiállító képviseltében jelen levő résztvevők több mint 4000 megbeszélést bonyolítottak le egymás között. Mindez egyben kiváló kapcsolatépítési lehetőségeket biztosított a számukra egyben a SYMA Rendezvény és Kongresszusi Központban.

A ferihegyi 1. Terminál pazar műemlék épületében megtartott hétfő esti fogadás és repülőtéri marketingesemény szintén átütő sikert aratott. Csaknem ezer vendég élvezhette a terminál előtti járdán a fogadás legelején felszolgált italokat és frissítőket, mielőtt az épület csarnokaiban feltálalták a fenséges büfévacsorát.

A repülőtéri marketingverseny díjátadóján idén a 4 és 20 millió közötti éves utasforgalmat elérő repülőterek kategóriájában az athéni, a 4 millió utas alatti kategóriában pedig az skóciai Aberdeen repülőtere nyert, az európai fődíjat pedig – és ezzel együtt a Routes World globális repülőtéri marketingversenyén való részvétel jogát – a müncheni Franz-Josef Strauss repülőtér kapta. A turisztikai szervezetek között a spanyol Turismo de Tenerife végzett az élen.

A vasárnap megtartott stratégiai csúcstalálkozó keretében 12 vezető légiközlekedési szakember szólalt fel Európából, őket az elkövetkező 12 hónap várható piaci eseményeiről faggatta Nigel Hayes, a Routes elnöke. Elhangzott egyebek mellett, hogy az új Berlin-Brandenburg repülőtér megnyitása még ebben az időszakban sem vehető biztosra, illetve, hogy a Turkish Airlines-nál rövidesen tulajdonosváltás következhet be. Christian Schneider, a Darwin Airline vezérigazgatója kiemelte, hogy 44 új regionális légitársaság alapítására került sor az elmúlt 5 évben, ezek közül azonban 22 még a működésének első évét sem élte túl. Népszerű téma volt emellett a közel-keleti légitársaságok folyamatos erősödése, illetve, hogy az Emirates, az Etihad és a Qatar Airways egyre inkább összemosódik a három nagy nemzetközi légitársasági szövetséggel, a Star Alliance-szel, a OneWorld-el és a Skyteam-el.

Vijay Poonoosamy, az Etihad Airways alelnöke vezetésével élénk vita alakult ki az EU ellentmondásos széndioxid kibocsátás-kereskedelmi rendszere ügyében. „Ha az EU le nem állította volna, a légitársaságoknak 3,5 milliárd eurójukba került volna a rendszer csak 2012-ben, és utána minden évben egyre csak többe,” – mondta az alelnök, aki az Egyesült Királyság, Németország és több más európai ország által a légiközlekedésre kiszabott különadókat is bírálta. John Hanlon, az Európai Diszkont Légitársaságok Szövetsége, az ELFAA főtitkára szerint a kibocsátás-kereskedelmi rendszer szűkítése révén most már csak az európai légiközlekedés kibocsátásainak 12,5 százaléka tartozik a rendszer keretei közé. Abban a kérdésben, hogy a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO képes lesz-e szeptemberre megoldást találni az ügyre, a rögtönzött kézfeltartásos szavazás azt mutatta, hogy bizony még sok ilyen vitafórumra van szükség a téma sikeres megoldásához.

Hétfő reggel a Budapest Airport részéről Jost Lammers vezérigazgató és Kam Jandu légiközlekedési igazgató tartott sajtótájékoztatót, ahol a Malév 2012 februári leállását követően példátlan gyorsasággal megvalósított válaszlépéseket is áttekintették. „100 millió eurót költöttünk az új SkyCourt terminálépületre, egy évvel később pedig a magyar nemzeti légitársaság csődbe ment. A repülőtereknek manapság igen rugalmasnak kell lenniük. A romantikus múltbéli modell mára végleg a múlté,” – hangsúlyozta Kam Jandu. Ez a válsághelyzet arra tanított meg minket, hogy változtatnunk kell a gondolkodásmódunkon, tette hozzá. Egy új fapados légitársaság érkezett Budapestre, de ők azt mondták, nem utashidakat és nem buszoztatást akarnak. A diszkont légitársaságok elvárásai gyökeres változásokat követelnek meg a repülőterek üzletpolitikájában.

„Ebben a helyzetben mindannyiunknak kötelessége volt együttműködni a repülőtérrel az ügyfelek bizalmának helyreállítása érdekében,” – jelentette ki Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, aki korábban maga is vezette a Malévot. „A légitársaságok és a repülőterek közötti hagyományos szereposztás változóban van. Budapest jó példa erre; az itteni eset azt mutatja, igenis van élet a nemzeti légitársaságok után is,” – folytatta a cégvezető.

„Sajnos vannak olyan piacok is, amelyek a mai napig nem tudtak teljesen talpra állni a Malév csődje óta,” – mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. A cél a fehér foltok eltüntetése a járathálózati térképről – még több járat Spanyolországba, Németországba és Franciaországba, hosszabb távon pedig New York, Toronto, Bangkok és Kína a cél. A budapesti repülőtéren jelenleg 35 légitársaság 81 menetrend szerinti járattal van jelen. A forgalom növelése érdekében, ösztönzőrendszere keretében az üzemeltető új, az alacsonyabb járatsűrűségű útvonalakra vonatkozó ösztönzőt jelentett be, amely a leszállási díjból 50% kedvezményt biztosít a légitársaságoknak az üzemelés első évében. A kedvezményt a magyar légiközlekedési hatóság jóváhagyásától függően, a lehető leghamarabb be kívánják vezetni.

Jövőre a Routes Europe Franciaországban, Marseille városában kerül megrendezésre, amelynek repülőtere 13 százalékos utasforgalmi növekedést ért el az idén, de Budapesten a küldöttek többsége még a 2013. október 5-8. között Las Vegas-ban esedékes 19. World Routes konferenciára való kiutazást tervezgette. A globális Routes eseményre eddig regisztrált mintegy 300 vezérigazgató közül Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezetője és James Hogan, az Etihad első embere is az előadók között lesz.

Képek a foci bajnokságról:


Képek a konferenciáról:


Képek a kapcsolatépítő rendezvényről:



Vissza az elejére

Online parkolás Ferihegyen

A Budapest Airport bevezette az online parkolási rendszert a repülőtér összes, arra alkalmas parkolójában. Mindez része a repülőtéri parkolás minőségének fejlesztésére indított programnak és a kedvezmények miatt várhatóan rövid idő alatt népszerűvé válik az utasok körében.


Az új parkolási rendszer bevezetése a repülőtér Terminál, Business, Holiday és Holiday Plus parkolóját érinti, a terminál előtti járdán lévő területeket vagyis a Prémium parkolót értelemszerűen nem, hiszen az a parkoló csak az ultra-rövid parkolást szolgálja. Az új terméket a Budapest Airport a 24 órán túli parkolásra fejlesztette ki. Az online parkolás lényege, hogy legkésőbb 24 órával a tervezett indulás előtt, akár otthonról a számítógépről, akár okostelefonról előre lefoglalható és kifizethető a repülőtéri parkolás – és ezzel kész is. Az autósnak ezek után csak ki kell nyomtatnia a foglalásról szóló vonalkóddal ellátott bizonylatot. Később, a repülőtéri parkolóba érve meg kell várni, amíg a rendszám felismerő számítógépes rendszer magától kiad a számára egy jegyet és be lehet hajtani a parkolóba.



Az utas egy széles skáláról választhatja ki az utazásának és a pénztárcájának leginkább megfelelő parkolási módot, az internetes fizetés után mindössze annyi dolga marad, hogy kinyomtassa a vonalkóddal ellátott visszaigazolást – hasonlóan az interneten lefoglalt repülőjegyekhez. A nyomtatott visszaigazolásra biztonsági okokból van szüksége az utasnak, mondjuk egy nehezen látható rendszám esetén (pl. téli havazásban) így is működtethető a rendszer. A Budapest Airport által nyújtott jelentős on-line kedvezmények rendszere figyelembe veszi az utazások időpontját, a parkolók telítettségét és ezzel is alkalmazkodik az utazási szokásokhoz.

„Biztos vagyok abban, hogy az autósok hamar megkedvelik az on-line parkolást a repülőtéren.” – jelentette ki Manel Moreno, a Budapest Airport közúti előtér szolgáltatások vezetője. Hozzátette: „A repülőtér igyekszik az utasok igényeihez alkalmazkodva kialakítani a parkolási rendszert, a kényelmet és a biztonságot szolgálja az on-line foglalási rendszerünk is.”

„Számos más nemzetközi repülőtér tapasztalataira építve alakítottuk ki az on-line parkolás rendszerét.” hangsúlyozta Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletágának igazgatója. Azt is elmondta: „Az elmúlt években folyamatosan fejlesztettük a repülőtéri parkolási rendszert, amely mostanra átláthatóbb, rugalmasabb és lényegesen korszerűbb lett. Biztos vagyok benne, hogy a nagy nyári utazási szezonban az eddiginél is többen veszik igénybe pakolóinkat, beleértve az on-line foglalást is, amelyhez egyébként az utazási irodák is csatlakozhatnak az ügyfeleik számára nyújtott szolgáltatással.”


Vissza az elejére

Nyáron nyit a repülőtéri kilátóterasz!

Várhatóan a nyár közepétől ismét birtokba vehetik a látogatók és a repülés szerelmesei a repülőtéri 2A Terminál tetején lévő teraszt. Az újranyitáshoz szükséges biztonsági fejlesztést a napokban kezdte meg a Budapest Airport. A munkálatok néhány hétig tartanak, a használatbavételi engedélyt követően pedig újra megnyílik nagyközönség számára a ferihegyi kilátóterasz.


Megkezdődtek a munkálatok a budapesti repülőtér 2A Terminál tetőteraszán. A kilátó évekkel ezelőtt, a SkyCourt építése és a 2. Terminál fejlesztése előtt zárt be, hiszen az építkezés idején nagyon sok gépészeti elemet, a klímaberendezéseket csak itt lehetett elhelyezni. A nagyközönség számára viszont már csak a legújabb biztonsági előírásoknak megfelelő átalakításokkal lehet megnyitni a teraszt. A biztonsági beruházás azonban igen költséges az összesen 1400 négyzetméteres kilátón: a terasz szélének teljes hosszában az 1. Terminálról már ismerős üvegfalat kell kiépíteni, annak tetejére pedig egy biztonsági hálót kell elhelyezni, ami megakadályozza – vagy legalábbis megnehezíti – tárgyak bejuttatását a repülőtér elzárt, szigorúan őrzött területére.



A repülésrajongók és a nagyközönség részéről természetesen óriási volt az igény arra, hogy újra legyen kilátóterasz és a szó szoros értelmében élőben lehessen nyomon követni a légikikötő pezsgő életének ritmusát. A Budapest Airport folyamatosan kereste a megoldást, hogy megvalósuljon a szükséges biztonsági beruházás és megnyílhasson a kilátó mindenki számára. A kilátóterasz a korábbiakhoz hasonlóan belépődíjas lesz, ennek mértéke várhatóan alkalmanként 400 Ft lesz. A belépéskor nem lesz biztonsági ellenőrzés, viszont lesz kijelölt dohányzóterület és a tervek szerint étel- és italvásárlási lehetőséget is kialakítanak. A jelenlegi elképzelések szerint a terasz 24 órán keresztül, a hét minden napján nyitva áll az érdeklődők előtt.

„Ez nagyon jó hír az utasaink és a repülésrajongók számára, hiszen az 1. Terminál bezárása óta hiányzott itt Budapesten a reptér varázslatos életébe betekintést nyújtó kilátóterasz.” – mondta el Alan Bork. A Budapest Airport Fogyasztói üzletág igazgatója hozzátette: „Nagy örömmel tölt el, hogy végre belevághattunk a terasz biztonsági fejlesztésébe és rövidesen visszaadhatjuk a kilátót a repülés több ezer rajongójának.”


Vissza az elejére

Végleges búcsú a sátraktól Ferihegyen

Ettől a héttől kezdve már a 2B terminálról induló utasok is igénybe vehetik az egyszerűsített beszállókapukat (angolul: Basic Boarding Gates vagy BBG) a budapesti repülőtéren. A 2A Terminál előtti beton előtéren már több mint egy hete működik az új rendszer, amely megvédi az utasokat az időjárás viszontagságaitól.


Nem kevesebb, mint nyolc egyszerűsített beszállókapu várja a betonon azoknak a légitársaságoknak az utasait, amelyek a 2A Terminálról indulnak a schengeni zónába. Jelenleg öt diszkont légitársaság választotta a beszállításnak ezt a módját, vagyis a Wizz Air, a Ryanair, az easyJet, a Jet2.com és a holland Transavia. Ettől a héttől kezdve a nem-schengeni 2B Terminálon is megnyílt a könnyűszerkezetes csarnok a betonon, itt 4 új kapu várja az utasokat.

A Budapest Airport a Malév csődje nyomán volt kénytelen tavaly május végén bezárni az 1. Terminált és átalakítani a 2. Terminálon az utasbeszállítás rendjét a megváltozott légitársasági igényeknek megfelelően. A gyalogos beszállítás jelentős mértékben lerövidíti az utasszállító gépek fordulóidejét, így a diszkont légitársaságok pl. az érkezéstől számított harminc percen belül el tudják indítani az újabb járatot. Ennek révén pontosabban tudják tartani a menetrendet, csökkennek az üzemeltetés költségei – így lehet alacsonyabb szinten tartani a jegyárakat.



„Az első napok üzemeltetési tapasztalatai azt mutatják, hogy mind az utasok, mind a légitársaságok szempontjából beváltak az új, egyszerűsített beszállókapuk, teljes sikert arattak.” – hangsúlyozta Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „Ezzel az új módszerrel a tavalyi évhez képest jelentősen előreléptünk a komfort terén, az utasok lényegesen kényelmesebben várakozhatnak a gépek közvetlen közelében. Azt máris látjuk, hogy az új kapuk révén érezhetően javultak a járatok indulási pontosságának a mutatói és az öt érintett légitársaság mindenben számíthat a folyamatos támogatásunkra.”

Az új beszállítási mód elvben minden légitársaság előtt nyitva áll, a tapasztalatok szerint azonban ezt elsősorban a diszkont légitársaságok veszik igénybe. A repülőtéri szolgáltatások köre ezzel mindenképpen kibővült, hiszen az légitársaságok – profiljuk szerint – választhatnak a beszállító folyosós (utashidas), a buszos és az egyszerűsített (gyalogos) beszállítás között. Az új, könnyűszerkezetes csarnokokban átlagosan kb. tíz-húsz percet várakoznak az utasok a beszállítás előtt. A csarnok mellett egyszerű mosdók is találhatók, rövidesen a nyári melegben hűtés és szellőzés, télen pedig melegítés teszi kellemesebbé a várakozást. Az új csarnokok megépítéséig használt ideiglenes sátrakat már végleg elbontotta a Budapest Airport.


Vissza az elejére


Vissza az elejére

Megújult poggyászkocsi szolgáltatás

A Budapest Airport 2013. május 15-ével a teljes poggyászkocsi állományt lecseréli, amellyel együtt egy teljesen új rendszer kerül bevezetésre.


A régi, már kopottas és megfogyatkozott számú csomaghordó kocsik helyett 300 darab vadonatúj, modern, formatervezett kocsi kerül telepítésre a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminálján. Az új kocsik könnyebbek és a méretük is ideálisabb, aminek köszönhetően sokkal egyszerűbb velük a manőverezés.

Újdonság még, hogy a kocsik a repülőtér négy pontján a részükre telepített tároló sínekben állnak az utasok rendelkezésére: a 2A és 2B Terminál érkező szintjének poggyászkiadó terében, valamint a Terminál parkolóban a két terminál előtti feljárók közvetlen közelében. A poggyászkocsik igénybevétele ezentúl sok más reptérhez hasonlóan bérleti rendszerben fog működni, azaz a sínek mellé kihelyezett automaták csak a bérleti díj megfizetése ellenében engedik a csomagszállító kocsik elvételét. Egy kocsi szolgálatba állítása 300 forintba vagy 1 euróba kerül, amely bevétel biztosítja a folyamatos utánpótlást és karbantartást, hogy a szolgáltatás hosszú távon is magas színvonalon működhessen. Az automaták egyelőre érmével és papírpénzzel működnek, de hamarosan bankkártyát is elfogadnak majd.



A kocsikat, amelyeket használat után az utasok nem tolnak vissza a sínbe, továbbra is állandóan gyűjti majd az ezért felelős szolgálat, hogy folyamatos szolgáltatást nyújthassunk mind a négy elosztó ponton.


Vissza az elejére

Rotterdam-Budapest járat a Transaviával

Újabb célállomással gazdagodott a budapesti repülőtér kínálata, miután a holland Transavia légitársaság Amszterdamból Rotterdamba helyezte át budapesti járatait. A fehér törzsű, jellegzetes színes csíkokkal borított Boeing 737-es repülőgépek heti négyszer teszik meg az utat a magyar főváros és holland kikötőváros között. A Budapest Airport kínálatában még soha nem szerepelt Rotterdam, amelynek légikikötője egyben a holland főváros, Hága utasforgalmát is kiszolgálja.


Amszterdam helyett immár Rotterdamból érkeznek a Transavia légitársaság gépei Budapestre. Ezzel párhuzamosan a Transavia anyacége, a KLM napi négyre emelte amszterdami járatainak számát. Rotterdam és Budapest között heti négyszer – hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap – közlekednek a légitársaság járatai, amelyek a forgalmi igényektől függően 149 személyes Boeing 737-700-as, illetve 186 személyes 737-800-as típusú repülőgépek teljesítenek.



Budapestről ez az első alkalom, hogy Rotterdamba indulnak közvetlen repülőjáratok, ezzel együtt már három holland nagyváros érhető el a magyar utazók számára – a másik kettő Amszterdam és Eindhoven. Ezen felül Rotterdam repülőtere szolgálja ki a holland fővárost, Hágát is, így Dél-Hollandiában teljes a lefedettség a légi utasok számára. Az új járat további előnye, hogy Rotterdam a Transavia egyik legnagyobb bázisa, ahonnan számos csatlakozás érhető el.

A rotterdami járatköszöntő eseményen Ivo Steffens, a Transavia értékesítési vezetője elmondta: „Éppen egy év indítottuk új járatot Budapestre Amszterdamból, ami magasan a várakozásainkon felül teljesített. A KLM sűrítette amszterdami járatait, mi pedig egy új úti célt szerettünk volna kínálni a magyar és a holland utasok számára. Már most elmondhatom, hogy az új járat nagyon sikeres, a foglalási adatok nagyon ígéretesek, pedig a nyári szezon még csak most indul.”

„Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy a Transavia új lehetőségeket talált a magyar piacon, hiszen ez is azt mutatja, hogy Hollandia és Budapest térsége egyaránt vonzó célállomás a magyar és a holland turisták és üzleti utazók számára” – jelentette ki Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója. Hozzátette: „Tavaly évben közel 600 ezer légi utas fordult meg Magyarország és Hollandia között, ezért nagyon fontos, hogy ezeknek az utasoknak tovább tudjuk növelni a kínálatot, hiszen így maradhatunk versenyképesek.”

Rotterdam Hollandia második legnagyobb városa, egyben Európa legnagyobb tengeri kikötője. A tengeri hajózási központ mellett fontos vasúti-, közúti- és légi csomópont található itt, emiatt gyakran emlegetik Rotterdamot Európa kapujaként. Rotterdam városképe eltér a többi holland településtől, modern bevásárlóközpontok, irodaházak és felhőkarcolók emelkednek a belvárosban.



Vissza az elejére

Török csemege: a Wizz Air Isztambulba indul!

A Budapest Airport üdvözli a Wizz Air bejelentését arról, hogy a légitársaság heti négy alkalommal (hétfő, szerda, péntek és vasárnap) elindítja járatát a magyar főváros és Isztambul között. A Boszporusz partján fekvő török nagyváros Sabiha Gökçen repülőterére 2013. augusztus 2-ától indulnak a diszkont légitársaság gépei. A Wizz Air azt tervezi, hogy jövő márciustól már naponta repül Isztambulba.


Hosszú ideje egyre növekedett az igény az isztambuli járatra, különösen amióta tavaly februárban a Malév csődbe ment. A Budapest Airport rendelkezésére álló adatok szerint még úgy is jelentős kielégítetlen kereslet volt ezen az útvonalon, hogy a Turkish Airlines növelte mind a járatok sűrűségét mind a gépek férőhelyeinek a számát. Ezzel együtt is sok üzleti utazó és turista kénytelen volt átszállással repülni Budapest és Isztambul között, pedig a közvetlen repülés mindössze két órát vesz igénybe.



“Kifejezetten örömmel üdvözöljük a Wizz Air bejelentését a Budapest-Isztambul járat elindításáról. Ez egyformán jó hír az utasoknak és a repülőtér számára is az” – jelentette ki Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzáfűzte: „úgy gondoljuk, nagyon sok utas veszi majd igénybe a lehetőséget, hogy diszkont légitársaság gépével repülhessen Törökországba, miközben továbbra is sokan élvezhetik majd a Turkish Airlines nyújtotta hagyományos légitársasági útvonalhálózat nyújtotta előnyöket az isztambuli központon keresztül. A török gazdaság meggyőző fejlődése Isztambult az üzleti utasok természetes utazási célpontjává teszi, és természetesen turisták tömegei keresik fel a világ minden tájáról a Boszoprusz két partján fekvő történelmi város látványosságait.”

Törökország már csak a közös történelmi szálak, no meg Isztambul világhírű építészeti látványosságai miatt is nagyon népszerű desztináció volt mindig is a magyarok körében. Érdemes kiemelni a jól ismert Kék Mecsetet (Ahmed szultán mecsetjét), amely az iszlám építészet egyik kiemelkedő példája. A bizánci kor építészeinek emlékét őrzi az Hagia Sophia mecset illetve katedrális, valamint a török szultánok Topkapi Szeráj néven ismert palotája, annak káprázatosan gazdag, gyémánt, arany és ezüst ékszereket bemutató kincstárával együtt. Az isztambuli Nagy Bazár, a török város hatalmas fedett piacának labirintusában azután minden megtalálható, ami szemszájnak ingere: a drága selymektől kezdve, a kézzel szövött szőnyegeken és az arany ékszereken át egészen az egzotikus keleti fűszerekig.


Vissza az elejére

Megnyílt a szimulátor bázis

Átadásra került az új repülőgép-szimulátorral felszerelt oktató központ. A hollandiai Flight Simulation Company b.v. (FSC) tíz éves időszakra kötött bérleti szerződést az épületre, amely egy korszerű Airbus A320-as szimulátornak és a Wizz Air oktató központjának ad helyet.


A Budapest Airport a meglévő épület jelentős mértékű átalakításával, a hátsó homlokzat kibővítésével építette meg az Airbus A320-as szimulátor üzemeltetésére szolgáló új létesítményt. A Wizz Air központ szomszédságában, a Budapest Airport A portájánál elhelyezkedő épületben korábban a Malév, a megszűnt magyar légitársaság Boeing 737-es szimulátora működött. A Budapest Airport új bérlőt talált, így a jelenleg használaton kívüli épületben nemsokára megnyílhat a Wizz Air oktatási központja.

A holland FSC, a korábbi Boeing szimulátor bérbeadója üzemelteti az Airbus repülőgép-szimulátort. A repülőgép szimulátor a pilóták adott géptípusra szóló repülési engedélyének (szakszolgálati engedély) kiadásához és a rendszeres hatósági ellenőrző vizsgák megújításához szükséges. A berendezés egy teljesen valósághű, működő pilótafülke, amely realisztikus pilóta-oktató programok végrehajtására szolgál. A fülke hátsó részében az oktató különféle repülőterek, időjárási viszonyok, repülőgép-konfigurációk és meghibásodások közül választhat. A szimulátor mozgását fejlett elektronikus vezérlésű hidraulika teszi valósághűvé. Az FSC különféle fedélzeti biztonsági berendezéseket is telepített a létesítménybe, amelyeket a légiutas-kísérők oktatása során használnak majd.

Az FSC Airbus szimulátorának segítségével a Wizz Air saját budapesti központjának tőszomszédságában működtetheti teljes személyzeti oktató központját. A Wizz Air jelenleg több mint negyven Airbus A320-as típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet tizenhat közép- és kelet-európai bázisáról. Az FSC létesítménye a Wizz Air gépeivel repülő számos pilóta oktatását és szakszolgálati engedélyének megújítását teszi lehetővé.



“A Budapest Airport az FSC-vel és a Wizz Airrel szorosan együttműködve igyekezett lehetőséget találni az épület hosszú távú hasznosítására.” mondta René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. Hozzátette: “Az új oktatási központ kialakítása a Wizz Air számára egyértelmű jele annak, hogy a repülőtér folytatja a fejlesztést, bérlőinek igényeit magas színvonalon szolgálja ki, és képes gyorsan alkalmazkodni mind a légiközlekedés, mind az ingatlanpiac változásaihoz. Biztos vagyok benne, hogy a Budapest Airport, az FSC és a Wizz Air háromoldalú együttműködése mindhárom partnernek a hasznára válik.”

Az FSC a hajózó személyzetek oktatására és repülőgép-szimulátorok üzemeltetésére szakosodott holland vállalat, amely az amszterdami repülőtéren több mint száz európai légitársasági ügyfelet szolgál ki tizenkét szimulátor-berendezéssel felszerelt oktatási központjában. Az FSC összesen tizenöt korszerű Airbus és Boeing szimulátort üzemeltet, és magasan képzett szakemberei számos légitársaság számára biztosítják hajózó személyzeteik oktatását.

“Az FSC 2006 óta van jelen Magyarországon; korábban egy Boeing 737-800-as szimulátor-berendezést adtunk bérbe a Malévnek,” mondta Robin Pijnaker, az FSC kereskedelmi- és marketing igazgatója. “A Malév leállását követően az FSC leszerelte a Boeing szimulátort, és felszerelte a korszerű Airbus A320-as berendezést, amely lehetővé teszi a Wizz Air hajózó személyzetek oktatását. Ezúttal az FSC adja bérbe az oktatási központot, és a szimulátor üzemeltetője is az FSC lesz. Budapesti egységünk vezetését motivált és jól képzett helyi szakemberekre bíztuk.”


Vissza az elejére

Nyári divatkollekciók a SkyCourtban

Egymás után indítják nyári promócióikat és akciós árusításukat a SkyCourtban a Budapest Airport kereskedelmi partnerei. Bár az elmúlt napokban a magyar fővárosban inkább az esők és a felhőszakadások váltogatták egymást, a ferihegyi 2. Terminálra már beköszöntött a nyár, legalábbis ami az árukat és árakat illeti.


„Blue Summer Nights” – azaz mélykék nyári éjszakák. Ezen a néven indította nyár eleji promócióját a Heinemann Duty Free a SkyCourtban. A nyári promócióban már minden kapható, amire egy forró nyári éjszakán vagy egy pálmafás-homokos mediterrán tengerparton szükség lehet: a könnyű vászoncipőtől kezdve a különleges trópusi italokon át egészen a Versace napszemüvegekig - itt mindent megtalál az utazó.

Bár a legtöbb utas alig félórát tölt a terminálon az indulás előtt, járatkésés esetén sincs semmi baj, hiszen órákig lehet válogatni a márka szaküzletek idén nyári kollekcióiból. A Guess és a Calvin Klein két külön világot jelenít meg egyetlen bolton belül: a Guess 2013 tavaszi-nyári kollekciójában elsősorban az erős színek, a piros, a narancssárga, a lila és a neonzöld dominálnak, mindehhez a cég kerek és szögletes keretű napszemüvegeket kínál. A Calvin Klein éppen ellenkezőleg: a CK az idén a letisztult, egyszerű formákra, a konszolidált eleganciára helyezi a hangsúlyt. Ki gondolná, hogy a repülőtéri Calvin Klein üzletben nemcsak kiegészítőket, hanem fehérneműt is lehet kapni, itt már természetesen a színek is kellő hangsúlyt kapnak.

A FREYWILLE viszont továbbra is hozza a tőle megszokott elegánsan harmonikus, színes világot. A hölgyek szívét – és pénztárcáját is – minden bizonnyal meghódítja a legújabb Floral Symphony nevű kollekciója, amely már nevében is jól kifejezi azt a szenvedélyes és életörömöt sugárzó világot, amit a FREYWILLE megtestesít. Nem kevésbé vonzó a SkyCourt másik elegáns üzletének, a Caprice-nak az új Thomas Sabo kollekciója. A gyűrűket és karpereceket is kínáló, nőiesen érzéki kollekció az Ezeregyéjszaka varázslatos világából merít, hozzáadva egy kis szecessziós fűszerezést. Az Art Deco ihlette a tengeri csillag, a napraforgó, a katicabogár és a kígyóformájú, gazdagon díszített medálokat, amelyek bármelyik nyáresti fogadáson jól mutatnak a ruhán – és viselőjén.



Egy éve kapható a SkyCourtban a Michal Negrin egyedi ékszer- és divatkollekciója. A garantáltan kézzel készített, egyedi ékszerek méltán tették világhírűvé a tervezőt, akinek az új kollekciója a sokatmondó „La Dolce Vita” néven került a 2A Terminálon található bolt polcaira. Nem kevésébe izgalmas az osztrák Swarowski márkaboltjának kínálata a SkyCourtban. Itt Közép- és Dél-Amerika világát idézik a lenyűgöző csillogású ékszerek: májusban a mexikói Acapulco, míg júniusban Florida és Miami lehet a partik ihletője a medállá alakított Nirvana gyűrűkkel, méghozzá pazar türkiz, tanzanit, lila és gyémánt fehér árnyalatú színekben.

Az ékszerek világának új magyar versenyzője a ZEMA, a Hollóházán készített egyedi, porcelánból készült ékszerek kollekciója. A kézzel festett ékszerekhez, amelyekre sokszor a magyar népművészet ihlette kalocsai- és matyóminták motívumai is felkerülnek egyúttal 18 karátos aranyat és platinát is felhasználnak dekorációként. A ZEMA igyekszik a hölgyek valamennyi korosztályának a szívét meghódítani, így a fiatal lányoktól kezdve az édesanyjukon át egészen a nagymamákig terjedhet a kínálat – természetesen alkalmazkodva a korosztályok eltérő ízlés- és formavilágához. A ZEMA teljes készletet kínál, vagyis a nyaklánc mellé stílusban illeszkedő karkötőt, fülbevalót és gyűrűt is vásárolhat a partner a szíve választottjának.

„Igazán nagyra értékeljük, hogy partnereink folyamatosan megújuló kínálattal kápráztatják el az utasokat, még a gyakori utazók is találnak a SkyCourt üzleteiben mindig valamilyen újdonságot.” – jelentette ki Alan Bork a Budapest Airport fogyasztói üzletágának vezetője. Jó tanácsként hozzáfűzte: „Érdemes figyelni, hogy éppen milyen újdonság jelenik meg az üzleteinkben, hiszen egymást érik a nyári promóciók, az új termékek bevezetése. Egy-egy nyaralás előtt, még mielőtt felszállna a repülőgép a tengerparti üdülőhelyek felé, nagyszerű alkalom az urak számára, hogy partnerüket még elkápráztassák egy garantáltan kiváló minőségű ékszerrel – a lehető legjobb áron.”


Vissza az elejére

Szófiába a Bulgaria Airrel!

Újabb légitársasággal és újabb desztinációval bővül a Budapest Airport útvonalhálózata júniustól. A Bulgaria Air bolgár légitársaság június 24-től kezdve heti négy alkalommal kínál légi összeköttetést Budapest és Szófia között.


Az idei nyártól kezdve nemcsak bolgár tengerpart, hanem a bolgár főváros is közvetlenül elérhető lesz Budapestről: június 24-től hetente négyszer repülnek a Bulgaria Air bolgár légitársaság kényelmes sugárhajtású gépei a magyar és a bolgár főváros között. A bolgár légitársaság gépei hétfőn, szerdán, csütörtökön és pénteken helyi idő szerint 14.10-kor szállnak fel Szófiából és 14.20-ra érkeznek Budapestre. Innen egy negyvenöt perces forduló után a Bulgaria Air gépei 15.05-kor indulnak vissza Szófiába, ahová 17.15-kor érkeznek meg. (Az időpontok a nyári időszámításban Budapest UTC+2, Szófia UTC+3 óra)

A Bulgaria Air a foglalásoktól függően vagy a brazil Embraer 190-esekkel (8 business- és 100 turistaosztályú utas) vagy az Airbus A 319-esekkel (8 business- és 132 turista osztályú) teljesíti a járatot Budapest és Szófia között. A menetrend ideálisan alkalmazkodik mind az üzleti- vagy konferencia utazók, mind a turisták, városlátogatók igényeihez, hiszen lehetővé teszi a hétköznapi üzleti tárgyalások kényelmes lebonyolítását éppúgy, mint egy hosszú hétvége elöltését a bolgár főváros számos látványossága között.

A Bulgaria Air nem ismeretlen partner a Budapest Airport számára, mivel gépei már idén tavasszal is többször megfordultak Ferihegyen, egy-egy charter-járatot teljesítve. A Bulgaria Air egyébként azt tervezi, hogy a téli menetrendi időszakban is folytatja a járat üzemeltetését, amennyiben a nyári forgalom és előfoglalások indokolják azt.

„Örömmel üdvözöljük a Bulgaria Air légitársaságot a Budapest Airport menetrendjében” – ezekkel a szavakkal kommentálta a járatindítás hírét Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „bizonyos vagyok abban, hogy az újraindított légi összeköttetés a magyar és a bolgár főváros között valós piaci igényt tölt be, hiszen mind az üzleti utazók, mind a turisták számára egyformán fontos úti cél Szófia, illetve a bolgár utasok számára a magyar főváros.”

Bulgária Magyarországnál mintegy 10 % nagyobb területű, hegyvidéki ország, csodálatosan szép parti üdülőhelyekkel a Fekete-tenger mentén. Szófia a Vitosa-hegy lábánál fekszik és számos turisztikai attrakciót kínál a hatalmas Alekszander Nyevszkij székesegyháztól kezdve a fűszeres és színes balkáni konyhaművészet remekművein át egészen a kiváló bolgár vörösborokig. A bolgár főváros lélekszáma eléri 1,2 millió főt.


Vissza az elejére

Jumboval jön az EL AL

Májustól ismét szerepel széles törzsű óriásgép a ferihegyi menetrendben: ezentúl keddenként az izraeli EL AL légitársaság Boeing 747-400- as típusú géppel közlekedik, igaz egyelőre csak a nyári menetrendi időszakban.




Az óriságép beállításról azt követően döntöttek, hogy június végéig olyan nagy létszámú izraeli turistacsoport adott előfoglalást, hogy ezt az igényt csak a Jumboval tudják kielégíteni. Az első Boeing 747-esen közel 420 fős turistacsoport érkezett, akik egy teljes hetet töltenek el Magyarországon és a jövő keddi géppel utaznak haza. A járatot a nagy létszámú érdeklődő újságíró mellett Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója, Ilan Mor, Izrael Állam budapesti nagykövete és Váradi János, az EL AL izraeli légitársaság magyarországi igazgatója fogadta a betonon. A rögtönzött sajtótájékoztatón elhangzott, hogy Izrael szeretné növelni a Magyarországról beutazó turisták számát, hiszen a bibliai tájakon felépült modern ország mindenféle látogató számára kínál érdekességet: a modern Tel Aviv tengerpartja és pezsgő éjszakai élete éppúgy izgalmas lehet, mint az egykori Szentföldet felkereső vallási zarándokok számára Jeruzsálem és a többi történelmi helyszín.

Az EL AL közölte, hogy tárgyalnak a magyar légügyi hatósággal, hogy a flottájuk valamennyi gépe kaphasson leszállási engedélyt Budapesten, így akár Boeing 777, vagy 767 is teljesítheti ezt a járatot.


Vissza az elejére

A Budapest Airport üdvözli a Wizz bakui járatnyitását

A Budapest Airport üdvözli a hírt, hogy a Wizz Air mostantól megkezdte menetrendszerű járatának üzemeltetését a magyar és az azeri főváros között. A magyar diszkont légitársaság gépe hétfőnként este 21.25-kor indul Budapestről és másnap reggel 05.50-kor érkezik vissza a budapesti repülőtérre. Ez a Wizz Air első, éjszakai interkontinentális járata Budapestről.


A Wizz Air első Budapest-Baku járatának gépe pontosan 21.59-kor emelkedett a levegőbe a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonjáról útban Azerbajdzsánba. Az út Bakuig mintegy négy órát vesz igénybe, a járatot a Wizz Air 180 személyes Airbus A 320 típusú gépe teljesíti. A Wizz Air Közép- és Kelet Európa legnagyobb diszkont légitársasága. A budapesti indulás előtt a Budapest Airport nevében Patrick Bohl, üzlet- és járatfejlesztési vezető egy speciális „első járat” tortát adott át a bakui Wizz Air járat pilótáinak és utaskísérőinek – ez immár hagyomány minden új járat esetében Budapesten.



A bakui Wizz Air járat elindítását Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter idén áprilisban jelentette be Bakuban, miután sikeres tárgyalásokat folytatott az azeri kormány képviselőivel. A járatnyitás szervesen illeszkedik a magyar kormány keleti nyitás-tervébe, amely a politikai- és gazdasági kapcsolatok fejlesztését célozza a kaukázusi régió, a Közel-Kelet valamint Közép-Ázsia feltörekvő piacainak államaival. A Wizz Air bakui járatnyitása jól szolgálhatja a gazdasági kapcsolatok elmélyítését Azerbajdzsánnal, amely hatalmas olaj- és földgázkincsének bevételeiből finanszírozza az ország erőteljes fejlődését az elmúlt évtizedben.

„Nagy öröm a számunkra, hogy elindult a Wizz Air első bakui járata” – jegyezte meg Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: „A Wizz Air folyamatosan fejleszti Budapestről kiinduló útvonal hálózatát és az új járat Azerbajdzsánba egy egész régiót köt össze Budapesttel. A kaukázusi térség eddig teljes egészében hiányzott az útvonal kínálatunkból. A Wizz Air első, éjszakai interkontinentális járatának elindulásával újabb fontos mérföldkőhöz érkezett folyamatos fejlődésének történetében.”

A Wizz Air bakui járatai ezentúl hetente kétszer, hétfőn és pénteken 21.25-kor indulnak Budapestről. A Wizz Air az új azeri kapcsolat mellett a közelmúltban jelentette be máltai- és isztambuli- valamint novembertől dubai járatának elindítását. A magyar diszkont légitársaság tavaly december óta közlekedteti kijevi- és tel avivi járatát. A megnövekedett forgalom kiszolgálására a Wizz Air idén nyáron újabb, immár hetedik repülőgépét is Budapesten állomásoztatja.


Vissza az elejére