Címlap » Utazás » GY.I.K

Utazással kapcsolatos gyakori kérdések

Utazással kapcsolatos gyakori kérdések">

Indulás előtt
Milyen okmányokra van szükségem a repülővel való utazáshoz?
A gyerekeknek milyen dokumentumokra van szükségük?
Szükség van-e külföldi állampolgárok számára vízumra, hogy Magyarországra utazzanak?
A járat indulása előtt mennyi idővel érdemes a repülőtérre érkezni?
Mikor kezdődik az online check-in?
Milyen méret- és súlybeli korlátozások vonatkoznak a feladott poggyászra?
Hogyan lehet kerékpárt/sílécet vagy egyéb, nem szabványos méretű csomagot szállítani?
Mikor van nyitva a repülőtér? Lehet-e a terminálon tölteni az éjszakát, ha korán reggel indul a járatom?
Milyen szolgáltatást lehet igényelni egyedül utazó gyereknek? Meddig lehet őket személyesen elkísérni?
Hogyan igényelhető segítség/kíséret mozgáskorlátozottaknak, időseknek és gyengénlátóknak?
Utazhatnak-e várandós nők repülővel?
Hogyan lehet állatokat szállítani? Be lehet-e vinni őket a terminálra, amíg becsekkolok, várakozok?
Hova küldhetem a véleményemet a repülőtéri tapasztalataimról?
Szállíthatok-e drónt kézipoggyászban?

A repülőtéren
Hol ellenőrzik a vízumomat?
Hol találom meg a megfelelő check-in pultot?
Hogyan gyorsíthatom meg az utazás előtti ellenőrzéseket (check-in, utasbiztonság, útlevélvizsgálat)?
Hol található a 2. Terminálon az indulás és hol az érkezés?
Lehet-e dohányozni a repülőtéren?
Hogyan tudhatom meg, hogy melyik beszállító kaputól indul a járatom?
Visszaigényelhetem-e az adót a repülőtéren, ha nem schengeni országba utazom?
Mit tegyek, ha elhagytam valamit a repülőtéren vagy a repülő fedélzetén?
Mit tegyek, ha az időjárási helyzet miatt vagy más okból törlik a járatomat?
Hogyan szerezhetek információt utaslistáról és/vagy konkrét utasról?
Szabad-e fényképezni a repülőtéren?

Érkezéskor
Kihez forduljak, ha elveszett vagy sérült a csomagom?
Hova küldhetem a véleményemet a repülőtéri tapasztalataimról?


Milyen okmányokra van szükségem a repülővel való utazáshoz?

Minden esetben szükség van személyazonosságot igazoló dokumentumra. A Schengeni Egyezményhez csatlakozott országokba való utazáshoz a személyi igazolvány is elegendő, azonban a schengeni térségen kívüli utazásokhoz érvényes útlevél szükséges. Külön előírás esetében egyszeri vagy többszöri belépésre jogosító vízumra is szükség lehet. Kérjük, minden esetben tájékozódjon a Külügyminisztérium, illetve a légitársaság honlapján.

Vissza az elejére

A gyerekeknek milyen dokumentumokra van szükségük?

A gyermekekre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, amik a felnőttekre is. Amennyiben a gyermeknek még nincs személyi igazolványa, úgy schengeni területre való utazáshoz is érvényes útlevél szükséges.

Vissza az elejére

Szükség van-e külföldi állampolgárok számára vízumra, hogy Magyarországra utazzanak?

Ez az utas állampolgárságának a függvénye. Kérjük, tájékozódjon a tartózkodási helyén a célállomás (Magyarország) nagykövetségén vagy az állampolgárságának megfelelő külügyminisztérium honlapján. Átszálló utasok esetében ún. tranzit vízumra is szükség lehet.

Vissza az elejére

Hol ellenőrzik a vízumomat?

A vízum érvényességének ellenőrzését a légitársaság végzi a check-in pultoknál és/vagy beszállításkor. Kérjük, ellenőrizze a repülőjegy megvásárlásakor elfogadott Utazási feltételeket, mivel egyes légitársaságok esetében minden nem-EU/EGT állampolgár köteles a repülőtéri biztonsági ellenőrzés előtt a megfelelő légitársaság check-in pultjánál az úti okmányait bemutatni és a beszállókártyáját lepecsételtetni. Amennyiben a beszállókártya tetején nagybetűvel szerepel a 'VISA CHECK' felirat, akkor a vízumot a check-in pultnál ellenőriztetni kell.

Vissza az elejére

A járat indulása előtt mennyi idővel érdemes a repülőtérre érkezni?

A check-in, azaz a jegykezelés és a poggyászfelvétel, általában a járat indulása előtt két órával kezdődik. Ajánlott legkésőbb már ekkor a repülőtérre érkezni, hogy mindenre jusson elég idő, abban az esetben is, ha már a repülőtérre való kiérkezés előtt interneten el lett intézve a check-in.

Vissza az elejére

Hol találom meg a megfelelő check-in pultot?

Előzetesen a honlapunkon található járatinformációból vagy táblázatból, a légitársaság tájékoztatásából, vagy online check-in esetén a beszállókártyáról lehet kideríteni, hogy melyik terminálon lesz megtalálható a kijelölt check-in pult. A 2A és B Terminálok bejáratainál is fel van tüntetve, hogy mely légitársaságok check-in pultjai találhatók az adott épületben. Az indulási csarnokba lépve a központi, fekete, járatinformációs táblán látható(k) az adott terminálon jegykezelést végző légitársaságok járataihoz tartozó check-in pult(ok) száma(i). A kijelölt pultszámokat körülbelül két órával a járatindulás előtt, a pult megnyitásakor írjuk ki.

Vissza az elejére

Mikor kezdődik az online check-in?

Ez légitársaságonként változó, ezért, kérjük, tájékozódjon az adott légitársaság honlapján.

Vissza az elejére

Milyen méret- és súlybeli korlátozások vonatkoznak a feladott poggyászra?

A poggyászokkal kapcsolatos szabályokat a légitársaságok határozzák meg. A megfelelő légitársasági aloldalakat itt összegyűjtöttük.

Vissza az elejére

Hogyan lehet kerékpárt/sílécet vagy egyéb, nem szabványos méretű csomagot szállítani?

Légitársaságonként más és más szabályok vonatkoznak a nem szabványos formájú vagy méretű csomagok feladására, ezért, kérjük, tájékozódjon az adott légitársaság honlapján. Általánosságban elmondható például, hogy kerékpár szállítása esetén a kormányt síkba kell hozni a vázzal és fixálni, a kerekeket leereszteni és a pedálokat is leszerelni. Bármilyen sporteszköz csomagolásáról is az utasnak kell gondoskodnia, mindazonáltal van olyan légitársaság, amely ingyenesen vagy díjazás ellenében biztosít dobozt a szállításhoz. Doboz hiányában a terminálokon a csomagfóliázás is jelenthet megoldást.

Vissza az elejére

Mikor van nyitva a repülőtér? Lehet-e a terminálon tölteni az éjszakát, ha korán reggel indul a járatom?

A repülőtér minden nap 24 órában nyitva tart, így éjszaka is van lehetőség a repülőtéren várni a járatot.

Vissza az elejére

Milyen szolgáltatást lehet igényelni egyedül utazó gyereknek? Meddig lehet őket személyesen elkísérni?

A repülőtérnek nincs erre külön szolgáltatása. Ha kíséretet szeretne kérni egyedül utazó gyerek mellé, azt a jegyfoglaláskor jelezni kell a légitársaság felé. Az úgynevezett 'Unaccompanied minor' (UM), azaz kísérő nélküli kiskorú szolgáltatás 4-12 éves korig bármelyik légitársaságnál igényelhető. Külön személyzet is kérhető a gyermek mellé, aki csak vele foglalkozik a teljes út során. A nem utazó hozzátartozók az utasbiztonsági ellenőrzésig kísérhetik el a gyermeket.

Vissza az elejére

Hogyan igényelhető segítség/kíséret mozgáskorlátozottaknak, időseknek és gyengénlátóknak?

Ha a repülőtéren vagy a légi jármű fedélzetén segítségre van szüksége, a légitársaságot már a jegyfoglaláskor értesíteni kell. Amennyiben a szolgáltatást a jegyvásárláskor nem igényelte, akkor a honlapunkon található igénylőlap kitöltésével ezt még megteheti. Kérjük, a szolgáltatást lehetőleg hét nappal előre, de legalább 48 órával az indulást megelőzően igényelje, mivel a bejelentett esetek elsőbbséget élveznek a kiszolgálásban, illetve a kapacitást is ez alapján tervezzük. Mindazonáltal a repülőtéren a bejáratoknál található totemoszlopoknál esetileg is igényelhető a segítség, amelyet a forgalom függvényében igyekszünk a lehető leggyorsabban kiszolgálni.

Vissza az elejére

Utazhatnak-e várandós nők repülővel?

Igen, 7 hónapos terhességig korlátozás nélkül. 7 felett már érdemes az orvos véleményét is kikérni, 8 hónap felett pedig már a légitársaság is kérhet orvosi igazolást arról, hogy a kismama még kockázatmentesen repülhet.

Vissza az elejére

Hogyan gyorsíthatom meg az utazás előtti ellenőrzéseket (check-in, utasbiztonság, útlevélvizsgálat)?

A jegykezelésnél való sorban állást elkerülhetjük online check-in igénybevételével vagy az önkiszolgáló check-in automaták használatával. Ekkor, ha nincs feladott poggyászunk, a beszállókártya birtokában már mehetünk is az utasbiztonsági ellenőrzéshez, ha pedig van, akkor a légitársaság kijelölt 'Baggage drop off' pultjánál adhatjuk le a csomagunkat. A biztonsági vizsgálaton töltött időt lerövidíthető, ha a Fast Track Lane, vagyis gyorsító sáv igénybevételére jogosító kupont vásárolunk a repülőtéri utazási irodáknál. A gyorsabb útvonalat idősek, kismamák, kisgyerekesek és mozgáskorlátozottak díjmentesen igénybe vehetik.

Vissza az elejére

Hol található a 2. Terminálon az indulás és hol az érkezés?

Az érkezési szint a földszinten, az indulási szint pedig az emeleten található. Autóval érkezve az érkezési szintet balra tartva, az indulásit pedig jobbra tartva érhetjük el. A 200E busznak az érkezési szinten van a megállója.

Vissza az elejére

Lehet-e dohányozni a repülőtéren?

A Budapest Airport termináljain alapvetően tilos a dohányzás. Dohányozásra csak a kijelölt helyeken, a terminálépületek előtt, a főbejáratoktól minimum 5 méterre van lehetőség.

Vissza az elejére

Hogyan tudhatom meg, hogy melyik beszállító kaputól indul a járatom?

Egyes légitársaságok már a beszállókártyán feltüntetik a várható kapuszámot. A repülőtérre érkezve először az utasbiztonsági ellenőrzés után, a tranzit területen található kijelzőkön szerepelnek a kapuszámok. Azokat minden esetben 40-50 perccel járatindulás előtt írjuk ki, ezzel elegendő időt biztosítva bármelyik kapu kényelmes elérésére.
A beszállítás módja, így a beszállókapu száma a légitársaság döntésétől is függ, mindazonáltal a megadott kapuszámból is lehet rá következtetni. Az egyszerűsített beszállítókapuk az A12-19 és a B2-5 számú 12 kapu. A buszos kapuk az A1,2,3,4,6,9,11 és a B8,9,12,13,15,16,17,18 kapuk. Utashidas beszállításra pedig az A5,7,8,10 és a B1,6,7,10,11,14,19 kapuk esetében lehet számítani. Bizonyos kapukat rugalmasan lehet buszos és utashidas beszállításra is használni.

Vissza az elejére

Visszaigényelhetem-e az adót a repülőtéren, ha nem schengeni országba utazom?

Az adót a 2B Terminál indulási szintjén a nyilvános területen a jegyeladás melletti pultban lehet visszaigényelni. Felhívjuk utasaink figyelmét, hogy az adott árut még a poggyász becsekkolása előtt be kell mutatni és igazoltatni a vámpultnál. Az utasok az igazolás birtokában a tranzit területen a kijelölt Interchange pultoknál kapják meg a visszatérítést.

Vissza az elejére

Mit tegyek, ha elveszett vagy sérült a csomagom?

Az adott légitársaság szerződött földi kiszolgáló partnerének elveszett poggyász pultjánál kell jelezni a problémát még mielőtt elhagynánk a tranzit területet, azaz a pultok a csomagkiadó szalagokkal egy térben találhatók. Kérjük, hogy csomagját minden esetben ellenőrizze a szalagról való levétel után. Amennyiben tartalmi hiányt tapasztal, bejelentését a Repülőtéri Rendőrségnek is elküldheti az ugyelet@rri.police.hu címre.

Vissza az elejére

Kit keressek, ha elhagytam valamit a repülőtéren vagy a repülőn?

Érdeklődhet az adott légitársaság szerződött földi kiszolgáló szervezetének elveszett poggyász részlegénél, valamint a repülőtérnél a securitylostandfound@bud.hu e-mail címen.

Vissza az elejére

Hogyan lehet állatokat szállítani? Be lehet-e vinni őket a terminálra, amíg becsekkolok, várakozok?

A szándékot már jegyfoglaláskor minden esetben be kell jelenteni a légitársaságnak. Állatok szállítására túlsúly díj fizetendő. 5 kilogrammig az állatok kabinpoggyászként is szállíthatók (PETC - Pet in Cabin), míg 5 kilogramm fölött fel kell őket adni a csomagtérbe (AVIH - Animal in Hold). A legolcsóbb megoldás pedig, ha Cargoként adjuk fel őket. Általánosságban szükséges beszerezni egy 1 hétnél nem régebbi állatorvosi igazolást, be kell mutatni az oltási bizonyítványt, illetve chip-es állatok esetében az útlevelet is. A szállításhoz gondoskodni kell ketrecről, bár vannak légitársaságok, amelyek tudnak biztosítani. A ketrecbe ajánlott az állat alá rongyokat elhelyezni, illetve itatót is felszerelni. Kérjük, a légitársaság honlapján/ügyfélszolgálatán mindenképp érdeklődjön, hogy vannak-e speciális igényeik. Az igények a különböző célállomások esetében is eltérhetnek, így például Angliában külön szabályozás van hatályban, ami alapján a beérkező állatokat több hétre karanténba helyezik, mielőtt beengedik az országba.
A Budapest Airport kutyabarát repülőtér, a terminálra természetesen be lehet hozni a kedvenceket.

Vissza az elejére

Mit kell tennem, ha az időjárási helyzet miatt vagy más okból törlik a járatomat?

Ha már a repülőtéren tartózkodik, akkor a légitársaság kiszolgáló szervezetének pultjánál kell érdeklődnie. Amennyiben még nem jött ki a repülőtérre, akkor a légitársasággal kell felvenni a kapcsolatot. Jegyfoglaláskor éppen azért érdemes megadni az elérhetőségeinket, hogy a légitársaság változások esetén könnyen fel tudja velünk venni a kapcsolatot.

Vissza az elejére

Hogyan szerezhetek információt utaslistáról és/vagy konkrét utasról?

Az utaslisták titkosak, ilyen információt sem a repülőtér, sem a légitársaságok nem adnak ki.

Vissza az elejére

Szabad-e fényképezni a repülőtéren?

Igen, magáncélra majdnem mindenhol szabad fényképezni. Kivételek az utasbiztonsági terület, az útlevélkezelés és a vám pultjai.

Vissza az elejére

Hova küldhetem a véleményemet a repülőtéri tapasztalataimról?

Észrevételeit a velemeny@bud.hu címre várjuk.

Vissza az elejére

Szállíthatok-e drónt kézipoggyászban?

A Budapest Airport Zrt - figyelembe véve a magyar hatóságok ajánlásait is - a drónok , azaz pilóta nélküli repülőgépek (Unmanned Aerial Vehicle, UAV) kézipoggyászban történő szállításával kapcsolatosan jelenleg az alábbi gyakorlatot alkalmazza: A közös légiközlekedés-védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges részletes intézkedések meghatározásáról szóló 2015/1998. EU Bizottsági rendelet mellékletének 4C függelék c) pontjában felsorolt hegyes végű vagy éles szélű tárgyak kategóriába a drónok rotor lapátjai is beletartozhatnak. Ezért amennyiben rotor lapátok a 6cm hosszúságot meghaladják, akkor e tárgyak a fentiek figyelembevételével kézipoggyászban nem szállíthatóak. Figyelemmel továbbá az üzemelő drónok maximális sebességére és tömegére (amely egy esetleges becsapódáskor jelentősen növeli a súlyos sérülés okozásának kockázatát), mind a nyilvános (érkező és induló utas csarnokok), mind a nem nyilvános területeinken (tranzit, guruló utak, forgalmi előtér) működtetett UAV-ok nagy kockázatot jelentenek az utasok és kísérőik testi épségére, valamint a légi járművekre, ezért ezek működtetését a fenti területeken meg kívánjuk akadályozni, ezáltal kézipoggyászban nem szállíthatóak. Utasaink biztonsága továbbra is kiemelt fontosságú számunkra, és cégünk mindent megtesz ennek fenntartása céljából.

Vissza az elejére