Címlap » Utazás » Indulás előtt » Check-in

Check-in

Címkék: reptér, üzlet, Budapest Airport, check-in, poggyász, repülőjegy, biztonság

A check-in, azaz a jegykezelés és a poggyászfelvétel, általában a járat indulása előtt két órával kezdődik.



Check-in | Jegykezelés | Gyors check-in | Poggyász | Útlevélellenőrzés| Utasbiztonsági ellenőrzés | Tranzit | Egyszerűsített beszállítókapu

Repülőútra készülve számos olyan különleges dologra kell ügyelni, amire másféle utazás esetén nem figyel az ember. A kényelmes és gondtalan utazás érdekében összeállítottuk a repülőút előtti indulás legfontosabb állomásait és az ezekhez kapcsolódó legszükségesebb információkat.

Kisokos
• Ajánlott minimum 3 órával a járat indulása előtt a jegykezelést megkezdeni
• Érvényes útlevél (+vízum), illetve schengeni országokba személyi igazolvány
• Repülőjegy vagy elektronikus jegy
Poggyász légitársaságonként változó szabályozás és maximális súlykeret
Kézipoggyász szintén légitársaságonként változó szabályozás és maximális súlykeret

Mi a teendő a külföldre utazás előtt?

Ellenőrizze útlevelét vagy utazási okmányát, nézze meg, hogy érvényes-e! Külföldre utazáshoz érvényes útlevélre van szükség, az EGT Európai Gazdasági Társaság tagállamaiba (EU tagállamok valamint + Liechtenstein, Norvégia és Izland), továbbná a schengeni övezetbe tartozó országokba viszont érvényes személyi igazolvány is elegendő. Az elfogadható személyi igazolványok típusairól a vízummentességi megállapodások táblázatban lehet bővebben tájékozódni. Utazás előtt tájékozódjon a célország Magyarországon akkreditált nagykövetségén az útlevél érvényességére, illetve az úti okmányok típusaira vonatkozó helyi követelmények felől! Szükség esetén előzetesen szerezzen be vízumot! Számos országba csak vízummal lehet belépni. A vízum meglétét induláskor, a jegykezelés során minden esetben ellenőrzik. A vízummentes országok listája itt olvasható.

Amennyiben a fogadó országgal kötött nemzetközi megállapodás a magyar állampolgárok számára vízummentességet biztosít, ez a kedvezmény kizárólag a turista, látogató vagy hasonló célú, rövid időtartamú utazásokra vonatkozik. A munkavállalás, jövedelemszerző tevékenység folytatása és hosszabb idejű tartózkodás céljából történő beutazáshoz előzetesen mindig megfelelő vízumot kell beszerezni. Az EGT országokban történő munkavégzést külön jogszabályok szabályozzák.

Felhívjuk figyelmét, hogy az illegális munkavállalás súlyos jogkövetkezményekkel jár! A pontos tájékoztatás és a vízum ügyében forduljon a fogadó ország Magyarországon akkreditált nagykövetségéhez! Külügyminisztérium azt tanácsolja, ha gyanúja vagy tudomása van arról, hogy valamilyen okból Ön nem kívánatos személy lehet bármelyik országban ( pl. korábban összeütközésbe került külföldön a törvénnyel, nem fizetett ki valamilyen bírságot, kiutasították, vagy esetleg elveszett, ellopott útlevelével visszaélhettek) érdeklődjön annak az országnak a budapesti képviseletén, ahová utazni szándékozik. Kisebb bosszúsága lesz, ha el sem indul, mint ha a beutazást tagadják meg Öntől és a határról visszafordítják! A beutazáshoz megfelelő anyagi fedezet szükséges! Az egyes országok a látogatók és a turisták ott-tartózkodásához anyagi fedezet meglétét, előzetes szállásfoglalást stb. írhatnak elő. Ezek hiánya a beléptetés megtagadását vonhatja maga után. Részletes felvilágosítást a felkeresni kívánt ország Magyarországon akkreditált nagykövetsége tud adni.

Feltétlenül kössön utas- és balesetbiztosítást! Ha Magyarország és az adott ország között érvényes nemzetközi szerződés alapján a beutazó magyar állampolgár nem jogosult ingyenes egészségügyi ellátásra, a külföldön szükségessé váló egészségügyi ellátás valamennyi költségét – biztosítás hiányában – saját magának kell viselnie. A biztosítás mindig jó "befektetés", a ráfordított összeg eltörpül a külföldi orvosi ellátás, kórházi ápolás, hazaszállítás és a gyógyszerek magas költségeihez viszonyítva! Ha az Európai Gazdasági Térség országaiba utazik, váltsa ki az Európai Egészségbiztosítási Kártyát!

Védőoltások. Gondoskodjon a fertőző betegségek elleni védőoltások felvételéről, amennyiben azokat a nemzetközi egészségügyi szabályok, illetve a körülmények - beleértve a saját egészségügyi állapotát is - megkívánják!

Előzetes ismerkedés a célországgal. Ismerje meg a felkeresendő ország legfontosabb szabályait, szokásait, amelyekre az ott-tartózkodása során ügyelnie kell! Kísérje figyelemmel a Külügyminisztérium utazási tanácsait! Szerezze be a meglátogatni kívánt országokban működő magyar nagykövetségek, főkonzulátusok és tiszteletbeli konzulátusok címeit és telefonszámait! A magyar képviseletek a konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. számú törvény rendelkezéseivel összhangban, szükség esetén, segítséget nyújtanak önnek.

További információt a Külügyminisztérium oldalán olvashat.

Check-in


Kérjük, ellenőrizze a repülőjegy megvásárlásakor elfogadott Utazási feltételeket, mivel egyes légitársaságok esetében minden nem-EU/EGT állampolgár köteles a repülőtéri biztonsági ellenőrzés előtt a megfelelő légitársaság utasfelvételi pultjánál az útiokmányait bemutatni és a beszállókártyáját lepecsételtetni.

A check-in, azaz a jegykezelés és a poggyászfelvétel, általában a járat indulása előtt két órával kezdődik. Ajánlott legkésőbb már ekkor a repülőtérre érkezni, hogy mindenre jusson elég idő. Check-in pultok a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren a 2A és 2B terminálok felső - indulási - szintjein találhatók. Minden utasnak azon a terminálon kell kezeltetni a jegyét (vagy elektronikus jegyét), ami a repülőjegyen szerepel. Abban az esetben, ha az utas még otthonról igénybe vette az internetes utasfelvételt (online check-in-t), a kinyomtatott beszállókártyájával szintén az adott légitársaság szerinti terminálra kell mennie, amennyiben szeretné a poggyászát is feladni.

A check-in pultok kiosztása terminálonként:

Check-in T2A Check-in T2B
Aegean Airlines Air Algerie
Aer Lingus Air Canada Rouge
Aeroflot Russian Airlines Air China
Air Berlin AirBaltic
Air France British Airways
Air Transat Bulgaria Air
Alitalia EasyJet
Austrian Airlines EasyJet Switzerland
Belavia El Al Israel Airlines
Brussels Airlines Emirates
CSA Czech Airlines Finnair
Egyptair Iberia
Eurowings Jet2.com
Germanwings Norwegian Air Shuttle
KLM Royal Dutch Airlines Qatar Airways
LOT Polish Airlines Ryanair
Lufthansa Transavia Airlines
Pegasus Airlines Transavia France
SAS Scandinavian Airlines UTair Aviation
Swiss International Air Lines Vueling Airlines
TAP Air Portugal Wizz Air
Tarom Romanian Air Transport  
Turkish Airlines  

Jegykezelés

Jegykezeléshez feltétlen szükséges a repülőjegy, az érvényes útlevél vagy úti okmány, (az EGT tagállamaiba, továbbá a schengeni övezetbe tartozó országokba viszont érvényes személyi igazolvány is elegendő) és - amennyiben a fogadó állammal fennálló kapcsolat megköveteli - érvényes vízum. Javasolt az útlevél vagy úti okmány - illetve a vízum - érvényességének előzetes ellenőrzése, mivel érvényes útlevél, úti okmány vagy vízum ezek hiányában az utazás megtagadható!

Jegykezeléskor több utazással kapcsolatos kérdés dőlhet el, köztük a végleges ülőhely, a kézipoggyászok mennyisége, az esetleges pótdíj után fizetendő díj mértéke is. A repülőjegy osztályának (Economy - turista, Business - üzleti, First Class - első osztályú) megfelelően, bizonyos biztonsági előírásoktól, illetve a még szabad helyektől függően az utas megválaszthatja, hogy hol szeretne ülni. Az utasok jegykezeléskor kapják meg a beszállókártyát (boarding card), amelyen a következő adatok találhatók: utas neve, járatszám, utazási osztály, beszállókapu száma, beszállás pontos ideje, utas által elfoglalt ülés száma.

A beszállókártyán feltüntetett beszállítási időre időpontig az utasnak minden esetben be oda kell érnie az utasnak a beszállító kapuhoz. Amennyiben a megadott időben nem jelentkezik, illetve túl későn ér oda, a járatról az utas helyét levehetik törölhetik.

Fast check-in - jegykezelés percek alatt

A repülőtér a 2A és 2B terminálján bizonyos légitársaságok esetében önálló chek-inre is lehetőség van a kihelyezett érintőképernyős felületek, azaz az önkiszolgáló check-in automaták használatával. Mivel ezek a berendezések jelentősen meggyorsítják, hatékonyabbá és egyszerűbbé teszik a bejelentkezést, népszerűségük igencsak megnőtt. Egyre nagyobb igényt mutatnak irántuk mind az utasok – akik így ülőhelyüket is maguk választhatják ki , mind pedig a légitársaságok.

Jelenleg a következő légitársaságok utasai használják a CUSS-kioszkokat: Air France, Finnair, Lufthansa, Egyptair, KLM Royal Dutch Airlines, Brussels Airlines, Austrian Airlines, HOP, Aegean Airlines, Turkish Airlines, Aeroflot Russian Airlines, SAS Scandinavian Airlines, El Al Israel Airlines. Néhány további légitársasággal jelenleg is folynak a tárgyalások a CUSS berendezésekre történő áttérésről.

Poggyász

A poggyász feladása szintén a check-in pultnál történik. Ma már minden légitársaság egyénileg szabja meg a poggyászok maximális szabad súlykeretét, amelynek részleteit utazás előtt ajánlott a légitársaság honlapján ellenőrizni. A megengedett súly túllépése után túlsúlydíjat kell fizetni, a díj mértéke célállomásonként változó. A beszállókártyát csak azután adják ki, hogy az utas befizette a túlsúlydíjat az adott légitársaság vagy a kiszolgáló szervezet ügyfélszolgálatán.

A jegykezelők hivatottak eldönteni azt is - a légitársaságok érvényben lévő szabályai alapján -, hogy melyik poggyász minősülhet kézipoggyásznak, azaz mi vihető fel a repülőgép fedélzetére. A kézipoggyászokra vonatkozó szabályozásokat szintén a légitársaságok honlapján lehet megtekinteni. Amennyiben a kézipoggyász túl nagy vagy túlsúlyos túl nehéz, fel kell adni a többi feladott poggyásszal együtt. Ebben az esetben, ha a feladandó kézipoggyász és a többi poggyász összsúlya vagy darabszáma meghaladja a maximálisan meghatározott keretet, szintén túlsúlyt pótdíjat kell fizetni.

Útlevél ellenőrzés

A check-in pult a repülőgép menetrendszerinti indulási ideje előtt 30 (diszkont légitársaságok esetén 40) perccel bezár, ez időpont után érkező utasok felvétele a járatra már nem lehetséges. Ha az utas nem schengeni övezetbe tartozó országba utazik, a jegykezelés után át kell esnie egy útlevél- vagy utazási okmány ellenőrzésen, ahol a hivatalos okmány mellett a beszállókártyának is kéznél kell lennie, mert ellenőrzés során ezt is elkérhetik. Amennyiben az utas schengeni országból schengeni országba utazik, tehát „határon belül” marad, nem kell okmányellenőrzésen átesnie.

Utasbiztonsági ellenőrzés
Célállomástól függetlenül, a repülőjárat indulása előtt minden utas, illetve feladott- és kézipoggyász biztonsági ellenőrzésen esik át. Az utasok ruházatának és kézipoggyászának átvizsgálására a jegykezelés és az útlevél ellenőrzés után kerül sor. Az utasok egy detektoros kapun mennek át, kézipoggyászukat pedig egy röntgen berendezéssel világítják át. Az eljárás célja az, hogy semmiféle szúró-vágó eszköz, fegyver, folyadék, vagy más, a repülés biztonságát veszélyeztető anyag, tárgy ne juthasson fel a gép fedélzetére.



Tranzit

A tranzit területére belépő utas már elhagyta az ország területét, átesett a jegykezelésen az útlevél- és biztonsági ellenőrzésen. A tranzit területe kényelmesebb és változatosabb várakozó hely az előtérnél, hiszen itt számos éttermek, kávézó és a legkülönbözőbb üzletek várják az utazóközönséget. Minden egyes beszállókapu előtt bőven találni ülőhelyet is: ajánlatos tehát a várakozási időt a tranzitban tölteni. Telefonálásra, pénzváltásra, vásárlásra itt is bőven van lehetőség. 6db nyilvános UPC telefonkészülék működik a SkyCourt területén, melyek EUR,HUF érmével és bankkártyával is használhatóak. A beszállókapukat a menetrend szerinti indulási idő előtt 30 perccel nyitják meg, az utasokat pedig a járat beszállításának megkezdésekor hangosbemondóban is lehívják. Érdemes a tranzitban való tartózkodás ideje alatta járatinformációs kijelzőkön ellenőrizni járathoz rendelt beszállító kapu számát, mivel a forgalom függvényében az esetlegesen változhat. Beszállításkor az utasnak a beszállókártyára és az utazási okmányra is szüksége van, mivel a kapunál még egyszer ellenőrzik.



Tájékoztató az egyszerűsített beszállókapukról


A beszállás folyamata:

A budapesti repülőtér 2. Terminálján 2012 tavasza óta elérhető a gyalogos ki- és beszállítás, amit a bevezetést követően az év melegebb időszakában hamar megkedvelt az utazóközönség. A téli üzemre való átállás és a kedvezőtlenebb időjárási körülményekre való tekintettel a Budapest Airport egyszerű, fedett várakozó helyeket, úgynevezett egyszerűsített beszállókapukat (EBK) létesített, amelyekkel részben megváltozott a beszállás menete is. Kérjük, olvassa el az alábbi tájékoztatót, amelyben hasznos tanácsokat is adunk a beszállással kapcsolatban. Az induló utasok számára a legfontosabb változás, hogy a beszállókártyák legutolsó ellenőrzési pontja, vagyis a tényleges beszállítás nem a terminálépületből, hanem ezekből az új EBK létesítményekből történik. Itt ellenőrzik a kézipoggyászokat is, hogy megfelelnek-e a maximális méret- és súly követelményeknek.

Az önök kényelmére tekintettel, a terminálból a járat indulása előtt leghamarabb 50 perccel lehet kilépni a beszállókapuk felé. Ennek érdekében, beszállókártya leolvasóval ellátott zsilipkapukat helyeztünk üzembe a terminál területén, ami csak azután engedi a továbbhaladást, amint a járatinformációs kijelzőn megjelenik a járatszám mellett a „Beszállókapu nyitva” felirat. Az elsőbbségi szolgáltatás sem itt, hanem az EBK létesítményekben vehető igénybe. Kérjük, bármilyen felmerülő kérdés vagy probléma esetén, forduljon bizalommal kollégáinkhoz.

A zsilipkapun áthaladva egyértelmű jelzésekkel ellátott folyosó vezet az EBK felé. A légitársaságok kiszolgáló személyzete itt ellenőrzi a beszállókártyát. A maximum várakozási idő várhatóan nem haladja meg a 30 percet. Mosdóhelyiség a 2B Terminálhoz tartozó EBK létesítményben nincs, a 2A esetében pedig korlátozottan érhető el. Éppen ezért kérjük, hogy erre legyenek tekintettel még a zsilipkapun való kilépés előtt. Téli időjárás lévén érdemes melegebb ruhával készülni, az EBK létesítményekben ugyanis csak minimális fűtés található. Amint a járat készen áll a beszállásra, a légitársaság képviselői és táblák jelzik az utat közvetlenül a repülőgéphez.

Hasznos tippek az EBK használatához

1. A terminál minkét oldalán /Schengen – Non- Schengen/ az Alapszolgáltatást nyújtó kapukhoz vezető út első állomása az épületén belül kihelyezett zsilipkapu rendszer, melyen az utasok legkorábban az adott járat indulási ideje előtt 50 perccel haladhatnak át. A zsilipkapukon az utas a beszállókártyáján lévő vonalkód leolvasásával juthat át, amelyet önállóan kell végeznie. A beszállókártya leolvasásához tartsa oda a vonalkódot a zsilipkapu érzékelőjéhez! Itt hívjuk fel az utasok figyelmét, hogy a zsilipkapu még nem a beszállító kapu!

2. A zsilip indulási idő előtt 15 perccel lezár, aki ezután ér a zsiliphez már késői utasnak számít és nem tud lemenni a beszállító kapukhoz, lemarad a járatról!

3. A légitársaság honlapon szereplő információja alapján legkésőbb indulási idő előtt 30 perccel az utasnak a lenti beszállító kapuknál kell jelentkeznie. Amennyiben az utas nincs lent megadott időben a számára megjelölt kapunál, a kiszolgáló szervezet a légitársaság utasítására leveheti az utast a járatról.

4. Az A oldali / Schengen/ kapuknál az utasok használhatják az épületen kívüli illemhelyet, viszont a B oldalon / Non –Schengen/csak a terminál épületben lévő mosdó áll a rendelkezésükre – ezt a kitérőt érdemes még a terminálon belül megtenni. Ez után (sétával és sorban állással együtt) még kb. 30 percig tart elérni a repülőgép fedélzetét, ami viszonylag gyorsan eltelik.

5. A kapukhoz vezető, illetve a repülőgéptől az épületbe vezető útvonal területén, valamint a teljes légi oldalon /különösen a gépek körzetében/ szigorúan TILOS a dohányzás!

6. A PRIORITY beszállítást megvásárló utasok az EBK épületein belül külön, a számukra kialakított területen várakozhatnak, illetve elsőként mehetnek ki a repülőgéphez, amikor a beszállítás elkezdődik.

7. Amennyiben az utast késői érkezés miatt leveszik a járatról a lenti kapunál, akkor a kiszolgáló szervezet alkalmazottai visszakísérik a terminál épületébe, ahol a tranzit területről kikísérve intézheti jegyének átfoglalását, illetve a korábban feladott poggyászának átvételét.

8. FONTOS információ, hogy akinek az otthon kinyomtatott jegyén, beszállókártyáján VISACHECK felirat szerepel, annak minden esetben jelentkeznie kell beszállás előtt a check-in pultnál dokumentum ellenőrzésre, függetlenül attól, hogy van-e feladott poggyásza. Amennyiben ezt az utas elmulasztja és ez csak a lenti kapunál derül ki, akkor lentről visszaküldik a check-inhez ellenőrzés céljából. Az esetek többségében ez már késő ahhoz, hogy az utas időben visszaérjen a lenti kapuhoz, tehát lemarad a járatról.



Melbourne 320 000 HUF (Oda-vissza)

Varsó 33 100 HUF (Oda-vissza)

Bejrút 125 000 HUF (Oda-vissza)


Minden ajánlat »

Utazási kisokos

Minden részlet, melyet az utazás előtt érdemes leellenőrizni. Tovább »

Gyors check-in

A legtöbb 2A, illetve 2B terminálról induló járat esetében igénybe veheti a fast check-in szolgáltatást, amely sorban állás nélküli jegykezelést és poggyászfeladást tesz lehetővé. Tovább »

Dohányzás a terminálokon

A repülőtér minden terminálján a legtöbb helyen tilos a dohányzás. Tovább »